Lukk

Flere får motortrøbbel i ferien

(AGDER PRESS): Omstillingen fra småkjøring i lokalmiljøet til høye hastigheter på europeiske motorveier er tøff for mange biler i sommerukene. Forsikringsselskapet If får alene inn rundt 500 saker fra Europa utenom Norden.

Mange biler i rekker og rad.

Illustrasjonsfoto: Daniel DeNiazi via Agder Press

Belastningen på motor og mekaniske deler er en helt annen enn under norske forhold, understreker forsikringsselskapet If.

Hver femte bil i Norge er forsikret i If, ifølge bransjetall fra Finans Norge.

– I sommermånedene får vi inn flere saker med alvorlige motorhavarier som kanskje kunne vært unngått dersom serviceintervallene var blitt fulgt. Det er kjedelig å få ferien ødelagt på grunn av at bilen bryter sammen på Autobahn, sier Andre N. Oldebråten, leder for bilskader i If.

Sverige, Danmark og Tyskland er de landene hvor det oppstår mest trøbbel på veien for nordmenn på bilferie, viser skade- og veihjelpsstatistikken til If. Men det er også mange saker fra Frankrike og Italia.

Les også:  Nytt FN-senter skal overvåke havet

Typiske bilskadesaker i utlandet er clutch- og svinghjulhavarier, trøbbel med turboen eller feil på høytrykkspumpe og dieselinjektorer. Startproblemer, utelåsing fra egen bil, innbrudd i bilen og bulking er også vanlig.

I løpet av sommeren får If vanligvis inn rundt 500 henvendelser fra nordmenn med biltrøbbel i Europa utenfor Norden.

I tillegg kommer alle skader og veihjelp i de nordiske landene.

– If er Nordens største forsikringsselskap, så biltrøbbel i Norden ser vi derfor på som «innenriksskader», sier Oldebråten.

Han er spent på om svak norsk krone vil føre til at mange dropper bilferie til Europa i sommer og legger den til Norge i stedet.

Les også:  Omfattende hærverk i Kvinesdal sentrum

– Sørg uansett for at bilen er sjekket og overhalt på service før du legger ut på langtur. Selv om det er færre mekaniske deler på en elbil, er det også viktig å være godt forberedt på langturer, sier Oldebråten.

Trafikkmiljø, kjøreadferd og hastigheter kan være ganske annerledes nedover i Europa enn hva du og bilen din er vant til fra Norge, påpeker han.

– De aller fleste sjåfører og biler takler overgangen til høye hastigheter bra, men motorhavari i fremmed land på sterkt trafikkerte veier oppleves gjerne mer dramatisk enn hjemme i Norge, sier Oldebråten.

Les også:  Må møte i retten etter voldshendelser

Bilberging og veihjelp i Europa er inkludert i forsikringene til norske forsikringsselskapene, med en egenandel på noen hundrelapper. Hovedregelen er at bruk av veihjelp ikke påvirker bonusen.

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top