– Fem drepte er fem for mange. Mange har brått mistet et familiemedlem, en kollega eller en venn i måneden som gikk, sier direktør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes.
Hittil i år har 75 personer mistet livet i trafikken. Det er 16 færre enn på samme tidspunkt i fjor, og 14 færre enn i de ni første månedene i 2022.
– I Vegvesenet jobber vi hver dag for at vi ikke skal miste liv eller at noen skal bli hardt skadd i trafikken. Nullvisjonen står fast, og vi har et etappemål om maksimalt 350 drepte og hardt skadde, hvorav høyst 50 drepte, innen 2030, sier Ranes.
Mange mc-ulykker
I sommerhalvåret – fra april til september i år – har mer enn én av tre (35 prosent) omkommet på mc. Av disse omkom fem på lett mc. Fire av de som omkom på lett mc var gutter på 16 og 17 år.
– Vi er svært bekymret for de mange som blir hardt skadd og drept i mc-ulykker. Dette gjør at vi har begynt å se på reglene for bruk av lett motorsykkel. Ikke fordi vi ønsker å gjøre det vanskelig for folk, men fordi vi først og fremst må gjøre det vi kan for å redde liv, sier Guro Ranes.
Utviklingstrekk i 2024 sammenlignet med 2023
- Færre møteulykker
- Færre ulykker på riks- og europaveier
- Færre unge i alderen 16–24 år har omkommet
- Færre middelaldrende, 45–64 år, har omkommet
- Vestland har langt færre omkomne enn på samme tid i fjor, 5 i år mot 12 i fjor
- Innlandet har færre omkomne enn på samme tid i fjor, 7 i år mot 14 i fjor
- Akershus er fylket med flest omkomne så langt i år. 10 personer har mistet livet i Akershus til nå i år.
Alle må bidra
Ranes understreker at Statens vegvesen og de andre trafikksikkerhetsaktørene alene ikke klarer å nå nullvisjonen. Alle som ferdes i trafikken må bidra. Det at alle trafikanter gjør sitt beste for å holde oppmerksomheten på trafikken og ferdes sikkert, har stor betydning. Å kjøre er det eneste du skal gjøre.
– De aller fleste tar heldigvis sikkerheten på alvor når de setter seg i en bil eller på en sykkel eller motorsykkel. De er oppmerksomme og gjør sitt beste for å følge trafikkreglene. Likevel vet vi at det også finnes spenningssøkere blant oss, som kjører for fort eller i rus, eller som driver med andre ting enn å kjøre når de sitter bak rattet. Disse setter ikke bare seg selv i fare, de er en risiko også for alle andre som går, sykler eller kjører på veiene, avslutter Guro Ranes.
Antall omkomne i trafikken i 2024 til og med tredje kvartal, fylkesoversikt:
Fylke | Antall omkomne 2024 til og med september | Antall omkomne 2023 til og med september |
Østfold | 7 | 5 |
Akershus | 10 | 6 |
Oslo | 4 | 1 |
Innlandet | 7 | 14 |
Buskerud | 5 | 5 |
Vestfold | 2 | 3 |
Telemark | 3 | 2 |
Agder | 4 | 6 |
Rogaland | 6 | 9 |
Vestland | 5 | 12 |
Møre og Romsdal | 4 | 3 |
Trøndelag | 5 | 9 |
Nordland | 6 | 10 |
Troms | 6 | 3 |
Finnmark | 1 | 3 |
SUM | 75 | 91 |