Dagens avgift ble innført fra 1. januar 2020, og kom som en erstatning for fiskeflåtens tidligere refusjonsordning for innbetalt Co2-avgift som ble avviklet fra og med samme år.
– Sjømatbedriftene har helt siden innføringen av avgiften arbeidet for å få den fjernet. Det har vært lite klima for dette tidligere. Vi har merket oss landsmøtevedtaket til Høyre og er strålende fornøyd med at de har vedtatt dette, sier administrerende direktør i Sjømatbedriftene, Robert H. Eriksson.
I forbindelse med inneværende års statsbudsjett ble det også foreslått innføring av Co2-avgift for fiskeflåten i de fjerne farvann, og ikke bare i de nære farvann.
– Jeg opplever landsmøtevedtaket som klart og tydelig, og at Høyre nå går til valg på å fjerne CO2-avgiften for en samlet fiskeflåte, både for den som opererer i fjerne og nære farvann, sier Eriksson.
Avgiften har vært gjenstand for kraftig økning de siste årene. Bare for i fjor ble satsene økt fra 2,53 øre per liter til 3,17 øre per liter, og selv om det har vært innført en kompensasjonsordning har denne vært langt laver enn avgiftsøkningen.
Eriksson bekrefter det faktum som kom frem som et avgjørende argument i landsmøtet om at fiskebåter har vært nødt til å gå til f.eks., Shetland eller andre steder som ikke har en slik avgift, for å bunkre oss drivstoff der.
– Dette handler om å gi forutsigbare og konkurransedyktige rammevilkår for fiskeflåten. Det vedtaket som landsmøtet i Høyre nå har fattet vil bidra til dette. Vedtaket er ekstra kjærkommen i en tid hvor fiskerinæringen opplever reduserte kvoter og økt usikkerhet.