Lukk

Falske e-poster fra SpareBank 1

(AGDER PRESS): Svindlere utgir seg nå for å være fra SpareBank 1 og forsøker å stjele innloggingsopplysningene dine. De sier i en e-post at du må oppdatere kundeopplysningene og sender så en påfølgende purring.

person holding using iPhone X

Foto: Yura Fresh

E-postene er godt skrevet og misbruker SpareBank 1s logo. E-postene inneholder en lenke som svindlerne ber deg klikke på for å logge deg inn. Gjør du dette får svindlerne tak i innloggingsopplysningene dine.

– Dette er en klassisk framgangsmåte fra svindlere. De sender ut et stort antall e-poster og håper at noen går på. Vi ser samtidig at innholdet og språket i svindel e-poster blir stadig bedre, godt hjulpet av ny teknologi. Det gjelder å være på vakt, sier Bjørnar Mickelson, informasjonssjef i SpareBank 1 Østlandet .

Svindlerne har kamuflert e-postadressen slik at SpareBank 1 ser ut som avsender. Holder du musepekeren over ser du imidlertid den virkelige e-posten, som avslører en helt annen adresse.

Les også:  Sterk dollar gir ny rekord for Oljefondet

Kobler også inn et reelt telefonnummer

Nytt er at svindlerne også har lagt ved det virkelige telefonnummer til banken, slik at e-posten skal virke troverdig. Søker kunden opp nummeret på 1881 kommer det fram at det er nummeret til banken.

– Dette er med på å gi legitimitet til svindelforsøket. Ringer kunden telefonnummeret kommer de imidlertid til banken, og svindelen er avslørt, sier Mickelson.

Advarer i forbindelse med fusjon

SpareBank 1 Østlandet er i ferd med å fusjonere med Totens Sparebank. I den forbindelse advarer de om at dette kan være en faktor som svindlerne forsøker å utnytte.

Les også:  Boligprisene falt med 0,7 prosent

– Svindlere forsøker ofte å spille på aktuell tematikk og endringer i kundeforhold, derfor ber vi kunder i Sparebank 1 Østlandet og Totens Sparebank være ekstra oppmerksomme i tiden framover, sier Mickelson.

Ta forholdsregler og tenk deg om

Banken minner om noen enkle forholdsregler som reduserer svindelfaren.

  • Ikke logg deg inn via tilsendte lenker på e-post eller SMS.
  • Aldri oppgi BankID-opplysninger eller innloggingsinformasjon til noen, uansett hvem som ber om det. Bank, politi eller andre seriøse aktører spør aldri om slikt.

– En effektiv huskeregel er ‘Stopp. Tenk. Sjekk’. Ingenting haster så mye som svindlerne forsøker å få det til å virke som. Så stopp før du trykker og tenk deg om en gang til. Er dette en SMS, telefonsamtale eller e-post du forventer å få eller ikke? Lurer du på om noen forsøker å lure deg, sjekk opp i en annen kanal eller spør noen du stoler på, sier Mickelson.

Les også:  Glitre Nett foreslår dynamisk struping

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top