E-postene er godt skrevet og misbruker SpareBank 1s logo. E-postene inneholder en lenke som svindlerne ber deg klikke på for å logge deg inn. Gjør du dette får svindlerne tak i innloggingsopplysningene dine.
– Dette er en klassisk framgangsmåte fra svindlere. De sender ut et stort antall e-poster og håper at noen går på. Vi ser samtidig at innholdet og språket i svindel e-poster blir stadig bedre, godt hjulpet av ny teknologi. Det gjelder å være på vakt, sier Bjørnar Mickelson, informasjonssjef i SpareBank 1 Østlandet .
Svindlerne har kamuflert e-postadressen slik at SpareBank 1 ser ut som avsender. Holder du musepekeren over ser du imidlertid den virkelige e-posten, som avslører en helt annen adresse.
Kobler også inn et reelt telefonnummer
Nytt er at svindlerne også har lagt ved det virkelige telefonnummer til banken, slik at e-posten skal virke troverdig. Søker kunden opp nummeret på 1881 kommer det fram at det er nummeret til banken.
– Dette er med på å gi legitimitet til svindelforsøket. Ringer kunden telefonnummeret kommer de imidlertid til banken, og svindelen er avslørt, sier Mickelson.
Advarer i forbindelse med fusjon
SpareBank 1 Østlandet er i ferd med å fusjonere med Totens Sparebank. I den forbindelse advarer de om at dette kan være en faktor som svindlerne forsøker å utnytte.
– Svindlere forsøker ofte å spille på aktuell tematikk og endringer i kundeforhold, derfor ber vi kunder i Sparebank 1 Østlandet og Totens Sparebank være ekstra oppmerksomme i tiden framover, sier Mickelson.
Ta forholdsregler og tenk deg om
Banken minner om noen enkle forholdsregler som reduserer svindelfaren.
- Ikke logg deg inn via tilsendte lenker på e-post eller SMS.
- Aldri oppgi BankID-opplysninger eller innloggingsinformasjon til noen, uansett hvem som ber om det. Bank, politi eller andre seriøse aktører spør aldri om slikt.
– En effektiv huskeregel er ‘Stopp. Tenk. Sjekk’. Ingenting haster så mye som svindlerne forsøker å få det til å virke som. Så stopp før du trykker og tenk deg om en gang til. Er dette en SMS, telefonsamtale eller e-post du forventer å få eller ikke? Lurer du på om noen forsøker å lure deg, sjekk opp i en annen kanal eller spør noen du stoler på, sier Mickelson.