Torsdag 29. august la Avkommersialiseringsutvalget frem sin rapport, NOU 2024:17 «Kommersielle og ideelle aktørers rolle i fellesskapets velferdstjenester». Les Rapporten
– Jeg tror at denne rapporten heldigvis raskt blir lagt i en skuff. Jeg velger å stole på helse- og omsorgsminister Vestre, når han sier at han ønsker et samarbeid mellom offentlig og privat sektor for å løse utfordringene innen vår sektor, sier Ingvild Lemme Kristiansen, administrerende direktør i Stendi.
Gode medarbeidere vil forlate yrket
– Mange av våre medarbeidere fremhever kort beslutningsvei, mulighet til å påvirke egen hverdag og nærhet til brukeren som årsaker til at de jobber hos oss. Helsepersonell er i tillegg som alle andre, og vil ha valgfrihet når de vurderer arbeidsgiver. Jeg tror mange vil forlate yrket dersom valgfriheten til å velge andre arbeidsgivere enn det offentlige forsvinner.
Både medarbeidere og folk flest som har behov for helse- og omsorgstjenestene er enige i at valgfrihet er bra; 7 av 10 nordmenn er positive til private aktører innen helse og velferd, viser en fersk undersøkelse gjennomført av Ipsos på vegne av NHO.
– Den store utfordringen for norsk helse- og omsorgsbransje handler ikke om private eller offentlige aktører. Det handler om at vi blir stadig flere eldre og færre yrkesaktive. Hvordan skal vi rekruttere flere til Norges viktigste yrker? Hvordan skal vi få flere til å stå i jobben? Det er det vi burde bruke tiden og energien vår på å løse. Og der vil private aktører som Stendi mer enn gjerne bidra.
Fleksibilitet og kapasitet
Med ca. 5 000 ansatte og en solid organisasjon bidrar Stendi ofte når det oppstår behov for omsorgsplasser i store og små kommuner, eller innen barnevernet.
– Vi har en bred kompetanse og lang erfaring gir rom for å snu seg raskt, og bidra ved akutte behov, ikke minst i mindre kommuner som mangler spesialisert kompetanse og fagmiljø når de får innbyggere med spesielle behov.
Kvalitet og brukertilfredshet kan måles
Lemme Kristiansen forundres også over at utvalget mener at det er umulig å måle de private aktørenes kvalitet i denne typen komplekse basistjenester.
– Jeg mener det er en gammeldags holdning. I dag har vi gode metoder for å måle og vurdere kvaliteten i omsorgstjenestene vi leverer. Stendi har for eksempel et kvalitetssystem og følger opp alle avvik, vi er ISO-sertifiserte, og gjennomfører årlige brukerundersøkelser.
– Min oppfordring til helseministeren er derfor at han lar rapporten ligge i skuffen til samordningsminister Tung, som fikk den overlevert. Så vil jeg gjerne invitere ham til å diskutere hvordan private, offentlige og ideelle aktører kan samarbeide enda bedre enn i dag, og dele enda mer kunnskap på tvers. Vi vil alle det samme, nemlig å levere best mulig tjenester til de som trenger det.