I en spørreundersøkelse gjennomført på vegne av Telenor svarer én av fire at de selv, eller noen de kjenner, har blitt offer for digital kriminalitet de siste 12 månedene.
– Daglig stopper vi svært mange forsøk på ulovlige aktiviteter rettet mot nordmenn. Vi blir alle, enten vi merker det eller ikke, utsatt for små og store forsøk på digital kriminalitet hver eneste dag, sier administrerende direktør i Telenor Norge, Birgitte Engebretsen.
Dette kvartalet stoppet Telenor 510 millioner førsøk på digital kriminalitet. Av dette står Telenors sikkerhetsfiltre for mer enn 483 millioner blokkeringer.
I tillegg stoppet Telenor henholdsvis 11,6 millioner forsøk på svindel via anrop og 15,6 millioner via SMS. Angrepene kommer som oftest via kjente svindelsider, nyopprettede nettsider eller gjennom forsøk på phishing.
– Det aller meste av digitale angrep, enten det er store cyberangrep mot organisasjoner eller vinningskriminelle som ønsker å stjele penger eller data, starter med en form for phishingforsøk. Hver dag prøver kriminelle å nå nordmenn via falske e-poster eller meldingstjenester i håp om å stjele personlig informasjon som BankID, brukernavn og passord.