Lukk

Eidesvik med banebrytende steg mot lavere utslipp

(AGDER PRESS): Eidesvik Offshore kunngjorde i dag et banebrytende steg mot lavere utslipp, med nyheten om at offshore forsyningsfartøyet 'Viking Energy' vil bli utstyrt med en ammoniakk forbrenningsmotor. I 2026 vil fartøyet operere på ammoniakk for Equinor, med en reduksjon i klimagassutslipp på 70 prosent eller mer.

Foto: Eidesvik Offshore

Forsyningsfartøyet, som har vært på kontrakt med Equinor siden levering i 2023, vil legge om til ammoniakkdrift og bli det første fartøyet i kommersiell operasjon som bruker ammoniakk som hoveddrivstoff. 

Ammoniakk anses som et lovende karbonfritt alternativ til fossile drivstoff for lengre overfarter, som forsyningsrutene i Nordsjøen. Viking Energy vil ta dette potensialet fra tegnebrettet til kommersiell bruk. I tillegg til å ha fartøyet på kontrakt, bidrar Equinor med finansiering av ombyggingen. 

«Denne ombyggingen er muliggjort av støtte og investeringer fra Equinor. Vi er veldig glade for å samarbeide med en kunde som deler våre ambisiøse klimamål, i et prosjekt som kan bidra til å kickstarte en bredere bruk av ammoniakk i skipsfarten», sier administrerende direktør i Eidesvik Offshore, Gitte Gard Talmo. 

Les også:  Regjeringen vil ha en Norsk Standard for guider

Viking Energy er allerede et banebrytende offshorefartøy med flere verdensrekorder på merittlisten. Ved levering i 2003 skrev skipet historie som verdens første offshorefartøy med LNG-drift. I 2016 ble fartøyet også det første skipet med “Battery Power» notasjon fra DNV. Gjennom «Apollo»-prosjektet vil fartøyet utstyres med en dual-fuel motor som kan gå på både ammoniakk og diesel.  

Prosjektet har bestilt ammoniakkmotor og drivstoffsystem fra Wärtsilä.   

«I flere tiår har Eidesvik hatt fokus på å redusere drivstofforbruket og investere i banebrytende teknologi for å redusere utslipp,» sier Talmo. «Viking Energy har vært banebrytende innenfor dette arbeidet, og vi er stolte over at skipet nå vil ta industrien videre med ammoniakk». 

Les også:  Sier ja til løsningsforslag

Et sterkt partnerskap 

Viking Energy, som nylig ble tildelt ytterligere fem år med operasjon for Equinor til 2030, er forventet å operere på ammoniakk fra første halvdel av 2026. Wärtsilä vil levere ammoniakkteknologien, mens Breeze Ship Design leverer nødvendige skipsdesigntjenester. Klyngeorganisasjonen Maritime CleanTech har bidratt til å sikre prosjektet en tildeling på 5 millioner euro fra EU sitt Horizon Europe program. 

«Samarbeid gjennom verdikjeden er en nøkkel for å lykkes med den grønne omstillingen. Ingen kan lykkes alene. Vi håper Apollo-prosjektet kan fungere som et eksempel på hvordan man bygger sterke partnerskap og jobber sammen for å oppnå felles mål», sier Talmo.  

Les også:  Forhandlinger for kabinansatte i SAS utsatt

I tillegg til å få installert en ammoniakk forbrenningsmotor, er Viking Energy også demonstrasjonsfartøy i det EU-finansierte ShipFC-prosjektet der målet er å pilotere ammoniakkdrevne brenselceller.  

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top