Salget av cottage cheese har i andre kvartal økt med hele 50 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter.
MELK kunne tidligere avsløre en økning i salget av samtlige matvaregrupper innen melk og meierikategorien i løpet av første halvår av 2024. Totalt for første halvår ble det solgt 40 prosent mer cottage cheese enn i 2023, men i andre kvartal isolert ser man altså en 50 prosent økning i salgsvolum.
Den store økningen i salget av produktet er helt unikt, ifølge MELKs ernæringsrådgiver.
– At cottage cheese har hatt så stor vekst på så kort tid er helt unikt. Det er jo et proteinrikt og magert produkt, som er populært blant mange sunne og treningsglade folk, sier Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver i MELK.
Mange nye bruksområder
Det eksplosive salget av cottage cheese startet i fjor høst, og det pekes på flere årsaker til dette. På den ene siden har det blitt lansert flere nye varianter, som har bidratt til økt interesse. På den andre siden ble produktet hyppig omtalt i sosiale medier som TikTok.
– Folk på sosiale medier har vist at cottage cheese har mange nye bruksområder som virkelig har slått an hos yngre målgrupper. De har anvendt produktet i forskjellige oppskrifter som flatbrød, iskremer, kaker og rundtstykker, sier Glemminge Arnesen.