Solen står midt på himmelen og asfalten koker. Brannbilen startes opp og svinger ut av garasjen. Dette er ikke et oppdrag med sirener og full fart over rullebanen, men kanskje det nærmeste man kommer en sommerjobb som brannmann.
Hetebølge kan medføre tørke og vanningsrestriksjoner, og også på Oslo lufthavn kan de høye temperaturene medføre uvanlige utfordringer. Per nå er det ikke hetebølge siden det må være 27 varmegrader eller mer i flere dager.
For når solen står midt på himmelen, når asfalten kokepunktet. Vekten og trykket fra de store flyene som snur på en femøring kan å ødelegge asfaltdekket, og for å forhindre at asfalten skades må brannvesenet spyle på om lag 9 000 liter vann. I de varmeste periodene må de ut å kjøle ned annenhver time.
Det er vaktsjefen ved plasstjenesten som sender bud på brannmannskapene. Det er ikke et vanlig oppdrag, men når varmen kommer er det helt nødvendig.
Dysene over brannbilen åpnes og gjøres klare. Etter en kjapp avklaring med flygelederne i tårnet får brannbilen tillatelse til å kjøre ut på området.
Slalåm mellom fly
Det er ingen enkel oppgave å skulle vanne manøveringsområdet en tidlig ettermiddag. Det nærmer seg rushtid for antall flybevegelser i løpet av dagen og det er ikke bare å kjøre fritt rundt. Med mye trafikk på området og man må belage seg på litt ventetid mens flyene takser ut og inn ved gatene.
Vanntanken på en av de store brannbilene på Oslo lufthavn rommer 12 000 liter vann, og normalt går det rundt 9000 liter med på en vanning. Gjøres jobben grundig kan man vente noen timer til neste runde.
Påvirker ikke drikkevannsreservene
Under Oslo lufthavn ligger Norges største grunnvannsmagasin. Dette kommer godt med når flere liter med vann spyles over asfalten.
– Vi henter grunnvann fra området under jernbanekulverten som går under terminalen, forklarer Ole Christoffer Tronbøl, vaktsjef i plasstjenesten ved Oslo lufthavn.
– Fra 2 til 20 meters dybde er det grunnvann, og vi er avhengige av å pumpe dette ut for å ikke fylle jernbanetunnelen med vann. Det gjør vi hele tiden. Noe av dette vannet henter vi inn i to store containere som totalt rommer 40 000 liter vann. Brannbilene og andre som har behov for å vanne inne på Oslo lufthavn henter vann her, slik at vi ikke påvirker drikkevannsreservene. Det vannet som ikke fordamper i solen renner tilbake i grunnvannet, forklarer han.