Lukk

Avslutter vedlikeholdet på Sørlandsbanen

(AGDER PRESS): Etter seks år med vedlikehold av togene i Trafikkpakke 1 (TP1) avslutter Mantena sitt oppdrag på Sørlandsbanen. Siste arbeidsdag blir 31. mai 2025. Fra 1. juni overtar Go-Ahead selv alt vedlikeholdet.

Tog fra Go Ahead

Arkivfoto: Pexels

Mantena har hatt ansvaret for togvedlikeholdet på Sørlandsbanen siden oppstarten av Trafikkpakke 1 i desember 2019. Trafikkpakke 1 ble etablert som en del av jernbanereformen, og omfatter togtrafikken mellom Oslo og Stavanger, inkludert Jærbanen, samt Arendalsbanen.

– Det har vært seks år med mye arbeid og høy innsats. Togene i TP1 har vist seg å være krevende å vedlikeholde, og trafikken går på en av landets mest belastende strekninger. Jeg vil særlig berømme våre ansatte for innsatsen de har lagt ned for å sikre drift, dag etter dag, sier administrerende direktør i Mantena, Arne Roland.

Mantena har gjennom hele perioden levert langt utover det som følger av kontrakten, og har holdt togene i gang under krevende forhold. En kombinasjon av en krevende infrastruktur, systemfeil på togtypen og manglende rullering av tog har gjort vedlikeholdet betydelig mer omfattende enn forutsatt.

– Det ble tidlig klart at vedlikeholdsbehovet var langt høyere enn det anbudsgrunnlaget la til grunn. Dette har påført Mantena store økonomiske tap over flere år. Vi har forsøkt å komme frem til løsninger, men det har ikke lyktes. Derfor valgte vi i fjor å terminere avtalen, i tråd med kontraktens bestemmelser og med 12 måneders varsel, sier Roland.

De siste 12 månedene har Mantena arbeidet for å sikre en så profesjonell og ansvarlig overlevering som mulig. Mantena har arbeidet for å redusere risikoen ved leverandørskiftet, og har hatt tett og konstruktiv dialog med tillitsvalgte, ansatte og myndigheter gjennom hele prosessen. I samarbeid med Go-Ahead blir det gjennomført en virksomhetsoverdragelse av ansatte i Stavanger til Go-Ahead Maintenance Norway (GAM).

– Vi har gjort det vi kan for å legge til rette for en god overgang og takker alle involverte, og særlig ansatte og tillitsvalgte, for samarbeidet i avslutningsfasen. Fra 1. juni er det Go-Ahead selv som har ansvaret for togvedlikeholdet på Sørlandsbanen, og for å levere nok tog i trafikk hver dag. Go-Ahead Maintenance Norway har valgt en annen modell for drift og lagerhold. Vi følger utviklingen i trafikkpakken og det nye vedlikeholdskonseptet med interesse. Det viktigste nå er at de reisende på Sørlandsbanen, inkludert Jærbanen og Arendalsbanen får et best mulig togtilbud.

Selv om denne kontrakten nå opphører, fortsetter Mantena sitt arbeid som en av de ledende vedlikeholdsaktørene i Norden. Vår forpliktelse til kvalitet, sikkerhet og godt vedlikehold står fast, og vi ser frem til å møte fremtidens utfordringer i en jernbanesektor i endring. 

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top