I mars i år ble første avtale om testflygninger, med flyprodusenten BETA Technologies og operatøren Bristow Norge, signert på Bergen lufthavn, Flesland, opplyser Avinor, i en pressemelding.
Testflygingene vil være fraktflygninger uten passasjerer, som skal gjøres med el-flyet ALIA fra den amerikanske flyprodusenten BETA, og flys av Bristow Norge. Fraktflygningene skal gå mellom Stavanger lufthavn Sola og Bergen lufthavn, og starter fra Stavanger allerede i sommer, mens hele ruta settes i gang litt senere på høsten.
BETA fullførte nylig produksjonsbyggingen av ALIA-flyet som skal utføre disse demonstrasjonene. Flyet, BETA sitt andre produksjonsklare fartøy, ble produsert ved selskapets storskala produksjonsfabrikk i Burlington, Vermont, USA, og har allerede mottatt luftdyktighetssertifisering fra den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA, for flygning visuelt, med instrumenter og dag- og nattflyging.
– Regjeringens mål i Nasjonal luftfartsstrategi og Nasjonal transportplan 2025 – 2036 (NTP) er å fremskynde omstillingen mot null- og lavutslippsluftfart. For å lykkes med dette, er det prioritert én milliard kroner i NTP. Det første større tiltaket er etableringen av Norge som internasjonal testarena for null- og lavutslippsfartøy, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Gjennom testarena kan Norge bidra til å redusere barrierene for testing og demonstrasjon, og fremskynde overgangen til en mer bærekraftig luftfart. Norge er godt egnet for testing, demonstrasjon og senere kommersiell bruk av null- og lavutslipps luftfartøy.
– Med en luftfartsnæring som er forpliktet til å redusere utslipp, et desentralisert nettverk med lufthavner i ulike størrelser, et betydelig regionalt lufttransportmarked, en proaktiv luftfartsmyndighet og en leverandørindustri innen batterielektriske fremdriftssystemer og hydrogenteknologi, har vi et godt utgangspunkt for tidlig innfasing av nye teknologier, sier samferdselsministeren.