For femte år på rad skal “Årets gründerkvinne” kåres. Alle de seks kandidatene er gode rollemodeller og gode forbilder for andre entreprenører, men kun én kan vinne.
– Jeg er fremdeles litt satt ut. Dette er stort, og det er en stor ære for både meg og bedriften å bli plukket ut som finalist til Årets Gründerkvinne, sier Anne Marthe Dalseide.
Uredd og ambisiøs
Innovasjon Norge, Hordaland er stolte over at Dalseide skal representere fylket i den prestisjefulle kåringen.
– Anne-Marthe Dalseide er ein uredd og ambisiøs gründer som vi her i Innovasjon Noreg i Hordaland har følgt gjennom fleire år. Det er veldig stas for oss at ho no er nominert til å vere blant dei beste og mest spanande gründerane i landet, seier Kristine Kopperud Timberlid frå Innovasjon Noreg i Hordaland.
The Jellyfish Concept
Dalseide har utviklet et miljøvennlig og kostnadsbesparende konsept som rengjør seismiske kabler. Seismiske kabler brukt i maritim/oljenæringen er utsatt for begroing av Barnacles, dette fører til forstyrrelser og dårlig kvalitet på signalene. I dag rengjøres kabler hovedsakelig manuelt, noe som medfører HMS risiko, i tillegg til at det er både tid- og kostnadskrevende. Det er et behov for bedre og raskere metoder for rengjøring.
Propio utvikler et produkt som vil effektivisere rengjøring av kabler, The Jellyfish Concept (JFC). Ideen er innovativ og det finnes ikke lignende løsninger på markedet i dag. JFC kan enkelt tas i bruk og krever ikke stopp i driften. Fordi JFC er selvgående og kun er avhengig av allerede eksisterende krefter, vil den bidra til redusert HMS risiko, mer effektiv rengjøring av seismiske kabler, og for kunden mer effektiv prosjektgjennomføring i berørte områder. Det brukes ingen form for maskin eller kjemikalier, og produktet er 100% miljøvennlig i drift.
Groer på kabler medfører HMS-risiko i forbindelse med rengjøring, redusert kvalitet ved forstyrrelse på signal, ekstra drag, økt drivstofforbruk, og nedetid. Med en effektiv rengjøringsmetode reduseres og i beste fall elimineres disse ulempene. I sterkt berørte områder vil en båt med 10-20 dager nedetid ha ett kostnadstap på mellom 3 – 6 millioner dollar.