Det er noen av anbefalingene Skjermbrukutvalget kommer med i sin rapport som ble lagt frem mandag, men fortsatt er antall elever som sitter foran skjermen færre nå enn tidligere.
– Jeg merker meg at utvalget støtter mange av tiltakene regjeringen allerede har satt i gang, som at det må være god balanse mellom bruk av skjerm, bøker og fysisk aktivitet i skolen. Og at bruk av skjerm påvirker søvn og konsentrasjonsevnen til elever negativt, som igjen påvirker læringen, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).
Hun mottok rapporten fra leder for skjermbruktutvalget Robert Steen i dag, sammen med barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp). Den sendes nå ut på en bred høring.
Mandatet til ekspertutvalget var å gi mer kunnskap om hvordan barn og unges skjermbruk i barnehage, skole og fritid påvirker helse, livskvalitet, læring og oppvekst. Utvalget kommer i tillegg med en rekke råd om skjermbruk til barn og unge og til de voksne i laget rundt barnet. De kommer også med anbefalinger til myndighetene og til leverandører av digitale plattformer. Blant annet mener utvalget at det ikke er nødvendig med en nasjonal aldersgrense for bruk av sosiale medier.
– Utvalget håper at rapporten vår kan bidra til en opplyst og nyansert debatt om barn og unges skjermbruk. Skjermbruk er en integrert del av livene deres, og det er mye forskjellig som inngår i «skjermbruk». Vi vil beholde de positive sidene ved skjermbruken og bekjempe de negative. Derfor må tjenestene barna bruker bli tryggere og bedre alderstilpasset. Skjermbruken må også inngå i et godt balansert liv. Den balansen må de voksne hjelpe barna til å finne. Vi mener ikke løsningen er å koble barna av, men å koble de voksne på, sier utvalgets leder Robert Steen.
Noen av hovedfunnene i rapporten er at:
- Å bruke skjermer kan gjøre det vanskeligere å sovne og gi dårligere søvn.
- Egenskaper ved sosiale medier kan føre til dårligere psykisk helse.
- Skjermbruk kan utfordre barn og unges konsentrasjon og læring.
Skjerm for de aller minste bør sterkt begrenses
Et av utvalgets funn er at det ikke finnes belegg for at skjermbruk kan være positivt for utviklingen til de yngste barna. De anbefaler derfor å sterkt begrense skjermbruk for barn under to år, også i barnehagen. Når barn mellom to og fem år ser på skjerm, mener utvalget det er gunstig for deres psykiske helse, utvikling og språkutvikling at foreldrene ser sammen med dem framfor at de ser alene, og at innholdet er tilpasset alderen til barna.
Barne- og familieminister Kjersti Toppe er glad for at utvalget legger vekt på at også foreldrene må legge vekk skjermen når de er sammen med barn.
– Små barn bør ikke bruke mye tid foran skjermen, heller ikke hjemme. Og når vi vet at dette ikke har noen positive effekter for små barn, så er jeg glad for at utvalget er tydelig på at vi som voksne også skal være varsomme med egen skjermbruk når vi er rundt barn, sier Toppe.