– Når 97 prosent av nybilsalget er elektrisk har vi kommet langt, men er ikke i mål. I Norge er bare 26 prosent av personbilene elektriske, i Agder er det 23 prosent. Det vil si at elbilpolitikken så langt egentlig bare har nådd en liten gruppe, sier Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund.
I Agder er det 48 477 elbiler (23 prosent), 96 726 er dieselbiler (46 prosent) og 44 270 er bensinbiler (21 prosent). I Norge totalt er det 897 214 elbiler 26 prosent), nesten 1,5 millioner dieselbiler (42 prosent) og 750 000 bensinbiler (21 prosent).
– Skal utslippene for alvor ned fra veitrafikken er det fremdeles et behov for en offensiv elbilpolitikk. Det er utvilsomt lave avgifter og mva-fritak som har løftet nybilsalget, men som tallene viser er Norge og Agder fremdeles dieselland, sier Steinsland.
Norges Bilbransjeforbund arbeider for en forutsigbar bilpolitikk. Når teknologien og markedet er modent kan det innfases mva også for elbilene.
– Potensialet er enormt. Fremdeles går 77 prosent av bilene i Agder på noe annet enn strøm. Størstedelen fyrer altså på fossile drivstoff som bensin og diesel, men det er også noen få kuriøse innslag som gass og parafin. Bilparken er fortsatt mangfoldig, avslutter Steinsland.
Bilparken i Agder:
Kjøretøybestand | |||
Nr. | Drivstoff | Antall | Andel |
Total for rapport | 212 240 | 100,00% | |
1 | Diesel | 96 726 | 45,57% |
2 | Elektrisitet | 48 477 | 22,84% |
3 | Bensin | 44 270 | 20,86% |
4 | Bensin Plugin Hybrid | 13 428 | 6,33% |
5 | Bensin Hybrid | 8 710 | 4,10% |
6 | Diesel Plugin Hybrid | 558 | 0,26% |
7 | Diesel Hybrid | 47 | 0,02% |
8 | Gass | 20 | 0,01% |
9 | Parafin | 2 | 0,00% |
10 | Annet | 1 | 0,00% |
11 | Ikke oppgitt | 1 | 0,00% |