Lukk

Advarer om pågående svindelforsøk

(AGDER PRESS): Forsikringsselskapet If advarer nå mot utspekulert svindel i selskapets navn. Falske e-poster ber om kontoopplysninger.

En epost om folk som utleverer seg selv for å svindle uskyldige mennesker

Denne e-posten har gått ut fra svindlere, advarer forsikringsselskapet If. Skjermbilde: If

Mandag og tirsdag har If fått flere henvendelser til kundesenteret fra oppmerksomme kunder. Henvendelsene gjelder falske e-poster som ber om informasjon som kan brukes for å tappe bankkontoer for penger.

Kundene oppgir at de har fått en e-post om at en pengesum er trukket ekstra ved en feiltakelse på siste faktura fra If, og at de derfor har penger til gode. Ved å oppgi kontonummer og kredittkortopplysninger skal kunden deretter få summen refundert, står det i e-posten.

Avsenderen av e-posten er tilsynelatende If. I virkeligheten kommer den fra svindlere.

Les også:  Iverksatt flere tiltak etter overgrepssak

Forsikringsselskapet If utelukker ikke at svindlerne også bruker SMS for å sende lignende meldinger akkurat nå, men kjenner foreløpig ikke til det.

– Denne typen svindelforsøk er dessverre utbredt i tiden før jul. Det er utspekulerte teknikker som tas i bruk for å lure mottakerne, sier Stig Breyholtz, leder for kundesenterne i If. 

– Vi oppfordrer alle som har fått denne meldingen om å være oppmerksomme på at vi ikke sender ut e-poster eller SMS-er hvor vi ber om denne type informasjon, understreker han.

Les også:  Flertall på Agderbenken er imot ny abortlov

– Det er viktig å presisere at man aldri skal oppgi kontonummer, kredittkortnummer eller annen privat informasjon på denne måten, sier Breyholtz.

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top