Da får endelig Gjøvikbanen timesavganger og Vestlandet får et forbedret tilbud.
– Én gang i året endrer vi ruteplanen for togene våre. Det er både utfordrende og spennende å se hvilke nye muligheter vi kan tilby kundene våre når vi setter sammen nye ruteplaner. I år er det spesielt Gjøvikbanen og Vestlandet som vil merke endringer, sier Erik Røhne, konserndirektør for Vy tog.
Nå blir det timesavganger til og fra Gjøvik
Fra desember vil det være timesavganger mellom Oslo og Gjøvik hele uka, inkludert dagtid i helgene. Dette er mulig fordi Bane NOR nå ferdigstiller det nye signalsystemet ERTMS på denne strekningen.
– Gjøvikbanen er viktig for oss, og vi er glade for å kunne gi alle som reiser på denne strekningen et bedre tilbud enn de har i dag. Dette er det største som har skjedd på Gjøvikbanen siden åpningen i 1902, sier Erik Røhne.
I tillegg til timesavganger til Gjøvik alle dager, setter vi opp et ekstra tog til Jaren i rushtiden og flere tog vil stoppe på Stryken.
– Vi vet at det er etterlengtet, og dette gleder vi oss til. Nå blir det enklere å velge toget for alle som reiser til og fra området, sier Røhne.
Øker antall avganger i vest
I mai åpnet dobbeltsporet mellom Arna og Bergen, og kundene fikk et betraktelig bedre tilbud med avganger hvert kvarter. Fra desember vil det bli enda flere avganger å velge mellom, både morgen og kveld.
På Vossebanen vil det komme én ny avgang fra Bergen kl. 22:29 og én fra Voss kl. 21:08 som kjører mandag til lørdag.
– I tillegg setter vi inn en ny avgang fra Bergen kl. 02:27 til Arna, slik at også natteravnene kommer seg hjem med toget. Vi håper de nye avgangene vil bidra til å gjøre det enklere å velge toget nesten hele døgnet, sier Røhne.
For morgenfuglene blir det også noen endringer.
– Vi har fått tilbakemelding fra kunder som jobber tidligvakt på Haukeland sykehus om at søndager er utfordrende fordi første tog fra Arna går kl. 07:08. Derfor har vi i år prioritert å legge inn en ekstra avgang søndag morgen, sier Erik Røhne.
Avgangen går kl. 05:57 fra Arna.
Hverdagsruter på 17. mai, jul- og nyttårsaften
På Østlandet kom det en rekke store endringer i 2023 og 2024, som Follobanen og doble avganger til og fra Gøteborg. For 2025 er det mindre endringer. En gledelig nyhet er at det blir et bedre tilbud på 17. mai, jul- og nyttårsaften sammenlignet med tidligere år.
– På 17. mai kjører vi lørdagsruter i stedet for søndagsruter på linjene våre på Østlandet. I tillegg blir det ingen opphold i trafikken på jul- og nyttårsaften, slik det har vært før. Det betyr flere avganger sammenlignet med tidligere år, sier Røhne.
I desember skal også Follobanen åpne begge spor igjen, etter at Bane NOR har gjort ferdig sine arbeider. Da vil kunder til og fra Østfold/Follo kjøre gjennom tunnelen i begge retninger, og mange vil dermed få kortere reisetid igjen.
Ekstra tiltak i forbindelse med stengingen av Ring 1
I august og september innførte vi noen flere stopp på Asker, som et tiltak for å avlaste veinettet rundt Oslo. Dessverre har ikke Bane NOR funnet plass til å videreføre alle disse tiltakene i 2025.
– Da Ring 1 ble stengt i sommer, ville også vi bidra der vi kunne for å avlaste veinettet. Vi fikk til at noen flere tog stoppet på Asker i morgenrushet og så at dette var et tilbud kundene våre satt pris på. Vi synes derfor det er leit at vi nå må fjerne disse ekstra stoppene igjen fordi Bane NOR ikke finner plass på sporet til dem. Selv om vi forstår at Bane NOR må prioritere for å nå sitt punktlighetsmål, er vi sikre på at kundene ville foretrukket flere avganger i rush og dermed flere valgmuligheter for å få hverdagen til å gå opp, sier Røhne.