Lukk

– Avtalen er norgeshistoriens største

(AGDER PRESS): I dag ble den første tankingen av biodrivstoff på forsvarssektorens tjenestereiser med Norwegian markert på Ålesund lufthavn Vigra.

Norwegian skal blande inn 15 prosent biodrivstoff på over 1 million flyvninger frem til 2028. Avtalen er norgeshistoriens største av sitt slag, og sannsynligvis den første i NATO-sammenheng.

– Denne avtalen er et viktig steg i forsvarssektorens klima- og miljøstrategi. Sektoren har mål om å kutte 20 prosent av CO₂-utslippene innen 2030 og redusere utslipp fra innkjøpte varer og tjenester. For å nå disse målene, står reduserte utslipp fra tjenestereiser og Forsvarets egne flyvninger sentralt. Arbeidet som er gjort for å bane vei her er viktig, sier forsvarssjef Eirik Kristoffersen.

Norwegian har nå levert 1 million liter biodrivstoff til flyplassen i Ålesund med hjelp fra det finske energikonsernet St1 og drivstoffleverandøren AFSN. Biodrivstoffet skal dekke 15 prosent av totalforbruket på forsvarssektorens over 250 000 tjenestereiser i 2024 og senker CO₂-utslippet med over 2 000 tonn i år.

Les også:  Flere berørt av nettproblemer

Forsvarssektoren helt i front

– Her går den norske forsvarssektoren foran. Alle involverte parter kan være stolte av å ha skapt en avtalemodell som er helt i front globalt. Vi håper både offentlig og privat næringsliv følger etter fremover, sier konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian.

Forsvarsmateriell, som forvalter avtalen, bekrefter at Norge er langt fremme på feltet.

– Vi har jobbet med næringen, organisasjoner og eksperter for å forme dette anbudet på tjenestereiser. Vi er svært fornøyde med resultatet som viser at vi klarer å være i forkant. Anbudet har allerede fått internasjonal oppmerksomhet, forteller Per Arne Johnsen, fungerende direktør for Anskaffelser i Forsvarsmateriell.

Les også:  Fritidsbåt har gått på skjær utenfor Lindesnes

Kortreist biodrivstoff øker forsyningssikkerhet

Det produseres foreløpig ikke biodrivstoff til luftfarten i Norge. For å sikre at avtalen bidrar til lokal etterspørsel, har forsvarssektoren stilt kravet om at tankingen skal skje i Norge.

– Tilgang til biodrivstoff er viktig fra et klimaperspektiv, samtidig som det bidrar til økt forsyningssikkerhet. Særlig hvis biodrivstoffet er kortreist. Derfor ønsker forsvarssektoren at det legges til rette for økt produksjon av disse drivstofftypene i Norge, sier forsvarssjef Eirik Kristoffersen.

Norwegian har valgt å kjøpe kortreist biodrivstoff fra St1s nylig oppstartede bioraffineri i Gøteborg.

Les også:  Arbeidsulykke i Kvinesdal

– Produksjon av biodrivstoff i Gøteborg gjør oss i stand til å forsyne kunder i Norden på en god og effektiv måte. Frivillige avtaler, slik forsvarssektoren i Norge har forpliktet seg til, bidrar til forutsigbarhet og gjør at vi kan fortsette vårt fokus på å drive frem energiomstilling, sier konsernsjef Henrikki Talvitie i St1.

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top