Tirsdag 1. oktober slo SpareBank 1 SR-Bank seg sammen med SpareBank 1 Sørøst-Norge – og ble til SpareBank 1 Sør-Norge.
Sparebanken Vest og Sparebanken Sør ble enige om en bankfusjon som skal dermed resultere en stor bank, men Sparebank 1 har nå begynt å advare kunder om at det er en stor fare for svindel under bankfusjon.
I august var det 40 prosent flere svindelforsøk blant kundene i år, sammenlignet med tall fra ifjor.
– Det settes svindelrekord måned for måned, selv om vi blir bedre og bedre. Det betyr bare at svindlerne og deres metoder blir stadig mer avanserte og profesjonelle. Det har aldri vært så gode grunner til å være årvåkne, sier Sola, som peker på at økningen i sommer blant annet skyldes at altfor mange fortsatt avviker fra de godkjente betalingsløypene når de kjøper på Finn eller Tise, sier Marit Sola, som er fagleder for antisvindel i SpareBank 1 Sør-Norge.
– Det er en opplagt risikofaktor at vi fusjonerer og skifter navn. Alle endringer i kundeforholdet er en mulighet for svindlere.
– Nå er nemlig kundene i en modus som gjør at de lettere tror på folk som utgir seg for å være fra banken, sier Sola, som understreker at verken SpareBank 1 Sør-Norge eller andre vil kontakte kundene om mistenkelige bevegelser eller hendelser.
– Vi vil derimot sperre kontoen umiddelbart og i hvert fall aldri be om BankID, personnummer eller andre sensitive opplysninger. Husk at du aldri skal gi BankID til noen. Verken banken, ektefellen eller andre, sier Sola.