Lukk

Busstilbudet flere steder står ovenfor kollaps

(AGDER PRESS): Yrkestrafikkforbundet (YTF) slår alarm over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Busstilbudet i flere fylker står i fare for å kollapse dersom regjeringen ikke øker støtten til kollektivtransporten betydelig.

Foto: Daniel DeNiazi / Agder Press

Til tross for en videreføring av 6,45 milliarder kroner til store kollektivprosjekter, dekker dette ikke de skyhøye driftskostnadene og det vedvarende passasjertapet etter pandemien.

– Dette budsjettet viser at regjeringen ikke tar kollektivtransportens krise på alvor. Fylkeskommunene sliter allerede med store underskudd, og uten en kraftig økning i midlene vil busstilbudet måtte kuttes drastisk, sier Trude Sande, nestleder i YTF.

Bussene er avgjørende for at folk skal kunne leve sine hverdagsliv. Busstilbudet sikrer at folk kan komme seg til jobb, skole, og viktige tjenester – spesielt i distriktene, hvor bilen ofte er det eneste alternativet dersom bussene forsvinner.

Les også:  Over 2000 sliter kraftig med betaling av kommunale avgifter

Når kollektivtilbudet svekkes, tvinges flere til å bruke bil, noe som undergraver klimamålene og legger press på allerede overbelastede veier.

– Dette handler om mer enn bare tall på et budsjett. Kollektivtransport er en livsnødvendig tjeneste som folk er avhengige av. Vi trenger handling fra regjeringen, ikke bare fine ord. Hvis ikke busstilbudet styrkes nå, rammer det passasjerer, klimaet og arbeidsplassene til tusenvis av sjåfører.

Krisen er allerede merkbar. I 2023 brukte fylkeskommunene 20,9 milliarder kroner på kollektivtransport, en økning på over 2 milliarder kroner fra året før.

Les også:  Nytt system gir billigere strøm på Sørlandet

Samtidig har ikke tilskuddene eller billettinntektene fulgt opp til å dekke de økende driftskostnadene. Pandemien har etterlatt dype sår i kollektivtrafikken, og uten økt statlig støtte vil busstilbudet bli skadelidende.

YTF krever at SV og Stortinget øker bevilgningene til kollektivtransporten. Uten dette risikerer vi et kollektivtilbud på randen av kollaps, noe som vil ramme både passasjerer og sjåfører hardt, spesielt i distriktene der alternativene er få.

Sande mener at regjeringen må ta grep for å styrke kollektivtransporten i Norge.

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top