Lukk

Krever bedre drosjetilbud for eldre i distriktene

(AGDER PRESS): Pensjonistforbundet har på vegne av SAKO-organisasjonene levert innspill til regjeringen om reguleringen av drosjenæringen, med krav om bedre transporttilbud for eldre over hele landet.

Foto: Daniel DeNiazi via Flickr

Organisasjonene understreker viktigheten av et trygt, forutsigbart og tilgjengelig drosjetilbud som en nøkkelfaktor for å realisere Bo trygt hjemme-reformen.

ldre mennesker, særlig de med mobilitetsutfordringer og funksjonsnedsettelser, er avhengige av gode transporttjenester som pasientreiser og TT-reiser.

Når stadig flere eldre bor i distriktene, forsterkes behovet for et pålitelig og forsvarlig drosjetilbud. Pensjonistorganisasjonene peker på at kollektivtransporttilbudet i distriktene må forbedres, og det må iverksettes offentlige tiltak for å sikre at drosjene kan operere hele døgnet, uavhengig av lav etterspørsel i enkelte områder.

– Vi krever at det stilles like krav til tjenestetilbydere i både byer og distrikter for å sikre god kvalitet over hele landet. Et forsvarlig drosjetilbud er nødvendig for at eldre skal kunne bo trygt hjemme, sier Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen

Organisasjonene mener at anbud og kontraktsinngåelser må sikre tilgang på spesialtilpassede drosjer for eldre og andre med funksjonsnedsettelser. Tjenestene må også utformes slik at unødig lange ventetider unngås, da dette kan gå ut over eldres helse.

Videre må det være krav om at sjåførene får opplæring i å håndtere passasjerer med ulike funksjonsbehov og sykdomsbilder, for å sikre en trygg og verdig transportopplevelse og hindre uheldige hendelser, som at passasjerer blir forlatt før de er kommet helt fram til bestemmelsesstedet

Om lag 600 000 voksne i Norge regnes som digitalt utenforstående, hvorav halvparten er eldre, mens personer med funksjonsnedsettelser er overrepresentert blant de yngre. Begge disse gruppene er oftere avhengige av å kunne bestille drosje på egen hånd, sammenlignet med befolkningen generelt.

Derfor er det viktig å sikre at analoge bestillingsmetoder, som å ringe en sentral eller “praie” en drosje på gata, fortsatt er tilgjengelige. Det er også avgjørende at brukere som benytter seg av disse løsningene, betaler samme pris som de som bestiller digitalt. Prisene må være standardiserte og enkle å kontrollere, påpeker pensjonistorganisasjonene i sitt høringssvar.

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top