Dette er Scope-kategorien
Klimagassutslipp kan deles inn i tre kategorier:
- Scope 1: Direkte utslipp fra kilder som eies eller kontrolleres av selskapet, som utslipp fra kjøretøy eller produksjonsanlegg.
- Scope 2: Indirekte utslipp fra produksjon av innkjøpt energi, som elektrisitet, varme, eller kjøling brukt av selskapet. Disse utslippene stammer fra energiproduksjonen, ikke selskapets egen drift.
- Scope 3: Andre indirekte utslipp som oppstår i selskapets verdikjede, både oppstrøms og nedstrøms, inkludert utslipp fra leverandørkjeden, avfallshåndtering og kunders bruk av selskapets produkter.
Til tross for dette har kun 15 % av selskapene som rapporterer til CDP satt konkrete mål for reduksjon av Scope 3-utslipp.
Rapporten, som bærer tittelen Scope 3 Upstream: Big Challenges, Simple Remedies, peker på at selskaper og investorer må ta større ansvar for å redusere utslippene i hele verdikjeden. Utslippene fra leverandørkjeden er ikke bare en klimautfordring, men representerer også en betydelig økonomisk risiko.
Det anslås at de rapporterte utslippene fra bare produksjons-, detaljhandels- og materialsektorene i 2023 alene innebærer et karbonansvar på over 335 milliarder dollar, om man legger IMFs foreslåtte karbonpris for 2030 på 75 dollar per tonn til grunn.
Det er verdt å merke seg at utslippene fra leverandørkjeden i disse tre sektorene er 1,4 ganger større enn de totale CO2-utslippene i EU i 2022. Dette viser tydelig hvor stort omfanget av utslipp fra globale verdikjeder er, og hvor viktig det er for selskaper å sette mål for å redusere disse utslippene.
– For selskaper, også i Norge, er det avgjørende å integrere en intern karbonpris i beslutningsprosesser. Dette ikke bare for å sikre bærekraft, men også for å unngå fremtidige økonomiske tap. Å ignorere disse utslippene kan føre til betydelige kostnader i form av tapte markedsandeler og økt regulatorisk press, sier Robert Hjorth, Managing Director og Partner (MDP) i BCG Norge, i en pressemelding.
Bærekraftige styrer og leverandørengasjement
Et av hovedfunnene i rapporten er viktigheten av å ha klimakompetente styrer som kan drive frem nødvendige tiltak. Selskaper med styrer som har klimakompetanse, er nesten fem ganger mer trolige til å sette mål for Scope 3-utslipp. Likevel har bare én av tre selskaper i CDPs utvalg et slikt styre.
Christian Haslestad, også Managing Director og Partner i BCG Norge, legger til at selskaper som ikke engasjerer sine leverandører i klimaspørsmål, vil måtte redusere sine utslipp raskere og står overfor større risiko i leverandørkjeden.
– Det er derfor viktigere enn noensinne at norske bedrifter samarbeider tett med sine leverandører for å sette ambisiøse, men realistiske mål for utslippsreduksjoner, sier Haslestad.
Enklere løsninger på store utfordringer
Til tross for de store utfordringene som følger med Scope 3-utslipp, viser rapporten at noen av løsningene kan være forholdsvis enkle å implementere. Økt leverandørengasjement, bruk av intern karbonprising, og oppbygging av klimakompetanse i styrene er nøkkeltiltak som kan ha en betydelig effekt.