Thea Brodersen (24), Maiken Østrem Dignes (21) og Lill Andrea Hjulstad (27) har hatt et år utenom det vanlige. Som nylig utdannede med henholdsvis bachelorgrad, svennebrev og mastergrad, har de valgt en annerledes start på karrieren: De har avtjent førstegangstjenesten samtidig som de har jobbet som innholdsprodusenter.
Som vernepliktige gjennomfører Thea, Maiken og Lill førstegangstjenesten på lik linje med alle andre. De bor på leir i ukedagene og har gått gjennom den grunnleggende soldatutdanningen.
– Jeg husker jeg så annonsen og lo litt av tanken på å skulle bo på brakke med en gjeng 19-åringer, forteller Lill lattermildt. Hun hadde nylig fullført master i strategisk markedsføring og ledelse da hun kom over stillingsannonsen. Det samme tenkte Thea, som nettopp var ferdig med en bachelor i kreativ markedskommunikasjon.
Spennende arbeidsoppgaver og en annerledes arbeidshverdag trigget noe hos alle tre. Selv om den militære treningen var tøff, er de enige i at erfaringene er gull verdt.
– Vi har fått kjenne på kroppen hvordan førstegangstjenesten er. Det har tidvis vært beinhardt, men de fire første månedene med militær trening gav et veldig godt grunnlag, sier Lill.
Bedre målgruppe-forståelse
Å selv avtjene førstegangstjenesten har gitt innholdsprodusentene en helt annen forståelse for målgruppen de skal kommunisere til, forklarer hun.
– Den personlige erfaringen vi har gjort oss, gjør at vi kan snakke til andre vernepliktige på en helt annen måte.
Tina B. Lykke Christensen, avdelingsleder innhold og produksjon i Forsvaret kommunikasjon, sier at ordningen med å hente inn vernepliktige utdannede har blitt gjort i flere år med svært god erfaring:
– Innholdsprodusentene får utfordret seg og får militære ferdigheter og innsikt i samfunnsoppdraget vårt gjennom å avtjene førstegangstjenesten. Som en bonus får de en unik arbeidserfaring under kyndig veiledning fra ekspertene våre på kommunikasjonsfeltet.
Lager egen podkast
Som innholdsprodusent i Forsvaret kommunikasjon gis man stor frihet til å selv velge hva man ønsker å jobbe med – innen hele bredden av faget. – Vi snakket tidlig om hva vi ønsket å gjøre, og det har hele tiden vært åpent for å prøve nye ting, forteller Maiken.
Innholdsprodusentene har samarbeidet bredt med store deler av Forsvaret og kan vise til en bred portefølje som inkluderer fotografering, videoproduksjon, artikkelskriving og redigering.
Podkast er noe av det de har fått bryne seg på. Thea, Maiken og Lill har blåst liv igjen i podkasten «Første gang i tjeneste» som ble laget av tidligere vernepliktige innholdsprodusenter i 2020.
– Første sesong av podkasten fokuserte mye på det praktiske i Forsvaret. Vi ønsket å fokusere på det mer mellommenneskelige og få frem en litt annen side av hva det vil si å avtjene førstegangstjenesten, forklarer Lill.
Som innholdsprodusenter har de fått ansvaret for å lage podkasten fra A til Å – fra konsept til ferdig produkt. Ambisjonen er at podkasten skal leve videre og videreutvikles av nye innholdsprodusenter.
– Mer enn bare en jobb
Innholdsprodusentene er tydelige på at erfaringene de har gjort seg har bidratt til både personlig og faglig utvikling.
– Når vi har hatt militær utdanning har jeg blitt kjent med egne grenser på en helt ny måte, og erfart hvor mye jeg klarer å yte både mentalt og fysisk. Det er litt artig hvor tilpasningsdyktig jeg faktisk har vært for å kapre denne stillingen gjennom rekruttskolen, vaktkurs og lange marsjer, sier Thea med et smil.
– Jeg har fått mulighet til å jobbe på mange ulike områder, med foto, film og lyd, og tror jeg har blitt mer sikker på hva jeg kunne tenkt å fokusere på videre i karrieren, fortsetter hun.
Maiken har lært mye om seg selv og blitt bedre kjent med egne grenser. Å bli en del av et sterkt fagmiljø har styrket henne: – Jeg har gått fra å være beskjeden til å tørre å ta plass og komme med egne initiativ. Da jeg startet i jobben i januar, hadde jeg aldri sett for meg at jeg skulle ut i «huttiheita» med innsatsstyrkene som ansvarlig innholdsprodusent noen måneder senere.
– Jeg har virkelig fått bevist at det går an å jobbe kreativt og få et stort spillerom selv om man er fersk i arbeidslivet, skyter Lill inn.
Der mange innen markedsføring og kommunikasjon ofte jobber med kommersielt innhold, tilbyr Forsvaret kommunikasjon noe litt annerledes, mener innholdsprodusentene.
– Det er mer enn bare en jobb og veldig meningsfylt, sier Maiken, som får støtte fra Thea: – Jeg tror det er viktig å huske på at man også er med på noe større enn seg selv i denne jobben. Det er utrolig givende.
– Du får vært med på mye du aldri ellers ville opplevd. Å se organisasjonen fra innsiden gjør noe med forståelsen for hva Forsvaret er og for samfunnsoppdraget vårt. Det igjen gjør at historiene vi forteller blir mer betydningsfulle, avslutter Lill.