Det viser undersøkelsen “Nordic Consumer Sustainability Index 2024” som Opinion gjennomførte for Svanemerket i vår. Mange oppgir også at de har mistet naturområder eller opplevelser som er viktige for dem.
– Nordmenn har et sterkt forhold til naturen, men stadig flere ser at den er truet. Denne oppvåkningen er positiv og så alvorlig at et overveldende flertall er villige til å endre vaner for å bøte på naturtapet. Derfor har vi vært ekstra spente på stortingsmeldingen om natur, sier Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Svanemerket.
Økt bevissthet blant produsenter
Ikke bare forbrukerne er opptatt av å bevare natur og biomangfold. Mange produsenter benytter allerede standarder som skal bidra til å redusere avtrykket deres på naturen. Svanemerket setter tydelige krav til naturavtrykk, og merker økt pågang fra aktører i hele landet i takt med at natur har kommet stadig høyere på agendaen.
– Vi merker en økt bevissthet blant både produsenter og innkjøpere. Mange har tatt innover seg at vi må bruke mindre av alt og forvalte de ressursene vi tar ut på en bedre måte. Det er avgjørende at vi sikrer sunn bruk av naturen, uten at vi bruker den opp. Her har vi som samfunn en stor jobb å gjøre fremover, sier Lund.
Svanemerkede produkter oppfyller blant annet krav til:
- Ikke sløse med materialene, og at mer av disse ressursene skal kunne brukes på nytt i sirkulære kretsløp.
- Minst 70 prosent av trevirket må komme fra sertifisert bærekraftig skogsbruk for å redusere trusler mot naturens mangfold.
- Kjemikalier må brytes ned i vann og ikke utgjør stor fare for vannlevende organismer.
- Hoteller og kantiner kan ikke servere mat laget av truede arter, som villfanget stør, rokke, ål eller scampi.
Fakta om Nordic Consumer Sustainability Index 2024:
Nordic Consumer Sustainability Index 2024 ble utført av Opinion, våren 2024, på oppdrag fra Svanemerket for å kartlegge nordiske forbrukeres bærekraftige livsstil og grønne produktvalg. 1001 norske respondenter deltok i undersøkelsen.
- 85% er villige til å gjøre endringer i sin livsstil om det kan bidra til å bevare natur.
- 39% har ikke opplevd tap av naturområder eller opplevelser som er viktige for dem.