Lukk

Økning i antall reisende

(AGDER PRESS): Antall togreiser og bussreiser i Norge økte med henholdsvis 2,7 og 8,6 prosent i årets åtte første måneder, sammenlignet med i fjor. Det har gitt en positiv utvikling i inntekter og lønnsomhet.

Pressefoto: Vy Gruppen

Driftsresultatet endte på 357 millioner kroner per andre tertial, som er 47 millioner kroner bedre enn samme periode i fjor. Resultat etter skatt per 2. tertial er på -21 millioner kroner, en nedgang på 112 millioner kroner fra i fjor.

Finanskostnadene er økt med 188 millioner kroner fra i fjor som følge av høye forpliktelser knyttet til leie av tog til de nye avtalene for tog på Østlandet.

Punktligheten i den norske togvirksomheten endte på 86 prosent, godt under målet på 91 prosent.

– En streng vinter med nedising skadet togene og reduserte kapasiteten, og vedlikeholdsetterslepet er fortsatt ikke tatt helt igjen. Dette medfører at vi dessverre må kjøre enkeltsett på en del avganger som skulle vært kjørt med dobbeltsett, og mer trengsel på rushtidstogene enn vi hadde ønsket oss, sier Vys konsernsjef, Gro Bakstad.

Les også:  Sørlandsbanen stengt etter funn av feil

– Bussvirksomheten ble også negativt påvirket av krevende vinter og kjøreforhold, men både drift og lønnsomhet bedret seg gjennom sommermånedene, sier Bakstad.

Vy leverer reiselivsprodukter i form av kollektivbaserte rundreiser med fjord-, fjell- og kulturopplevelser til norske kunder, turister og internasjonale turoperatører. Også her ser vi en positiv utvikling denne sesongen.

Åpne banestrekninger gir økte godsvolumer

En ekstra kald vinter og stengte banestrekninger ga lite godstrafikk og økte kostnader for CargoNet denne vinteren og våren. Åpningen av Randklev bru i Gudbrandsdalen 20. mai, bedret tilbudet i sommer.

Les også:  Color Line avlyser avganger

– Lange perioder med stengte banestrekninger i første tertial førte dessverre til at mye av godset ble fraktet på lastebiler. Nå jobbes det hardt for å få gamle og nye kunder tilbake, sier Bakstad.

For CargoNet er hovedmålet å gjenskape lønnsomhet gjennom stabil produksjon, økte volumer og kostnadsreduksjoner. I tillegg trengs det bedre og mer forutsigbare rammebetingelser for gods på bane.

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top