Lukk

Doblet omsetningen på fotball-EM og OL

(AGDER PRESS): Norsk Tipping har nesten doblet omsetningen på både EM i fotball og OL siden de forrige mesterskapene.

Åsmund Woldsengen (t.v.), Glenn Arefjord og Lars Christian Bakke på Oddsen har hatt hendene fulle i sommer. Foto: Pernille Storholm Skaret/Norsk Tipping

Det er først og fremst fotball-EM som har dratt omsetningen og kundetallene på Oddsen kraftig opp denne sommeren. Hans Erland Ringsvold, leder for Spilloperasjon i Norsk Tipping, omtaler de fire ukene i EM som svært morsomme, spesielt den enorme interessen mesterskapet har hatt selv uten norsk deltagelse.

– Vi snakker nesten om en dobling på alle områder sammenlignet med fotball-VM for to år siden, sier Ringsvold.

Bedre produkt, mindre konkurranse

  • I fotball-VM 22 omsatte Oddsen for i underkant av 300 millioner kroner, mens fotball-EM 24 landet på i overkant av en halv milliard kroner.
  • Netto inntekter i VM 2022 var over 60 millioner kroner, for EM 2024 er tallet over 100 millioner kroner.
  • Kundetallet i i VM 2022 var ca. 200 000, for EM 2024 var det nesten 400 000.

– Dette er et tegn på at den norske pengespillreguleringen virker. Jobben vår er å få nordmenn som ønsker å spille til å velge det lovlige tilbudet som har ansvarlige rammer, i stedet for å ty til utenlandske bookmakere uten tapsgrenser. Det lykkes vi med, sier Ringsvold.

Han mener det er flere grunner til framgangen. Blant annet er konkurransen fra utenlandske selskaper betydelig mindre enn før, på grunn av nye og effektive myndighetstiltak. Samtidig har vi utviklet et produkt som er mange ganger bedre enn det vi hadde på den gamle spillplattformen under forrige VM.

– Vi ser jo at kundene er fornøyde, sier Ringsvold.

Populær finale

EM ble avsluttet med semifinaler og finaler i uke 28. Da leverte hele 244 000 kunder spill på Oddsen. 175 000 leverte spill på finalen, som alene omsatte for i underkant av 50 millioner kroner.

– Jeg har vanskelig for å se at vi kan komme i nærheten av noe sånt igjen før Norge kvalifiserer seg til et mesterskap, sier Ringsvold.

OL har ikke samme appell som fotballmesterskap, men likevel en kraftig økning siden OL i Tokyo. Omsetningen økte med 166 prosent, og antall kunder økte med nesten 200 prosent. Over 100 000 nordmenn leverte ett eller flere spill på OL.

Superlørdagen med mulighet til å spille på tre ganger norsk gull til 3,5 i odds vekket interessen hos mange patrioter, som kunne innkassere en pen gevinst etterpå. Nesten like mange hadde tippet at Karsten Warholm skulle ta gull, med en odds på 2,5. Det gikk som kjent ikke like bra.

Den gode sommeren på Oddsen har vært en sterk bidragsyter til at Norsk Tipping har nådd kundemålet for hele 2024 allerede.

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top