Det viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Flere produkter fortsetter å stige i popularitet.
Det har vært en positiv trend i salget av samtlige meieriprodukter i løpet av første halvår av 2024. Helmelk fortsetter å øke betraktelig i popularitet, og i første halvår økte salget av helmelk med hele 8,2 %. Det, i tillegg til en økning i salget av melk med smak, bidro til at melkesalget økte totalt. Det viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter.
– Det er gledelig at det fortsatt er vekst i forbruket av både melk og andre meieriprodukter. Nå som helsemyndighetene i sine reviderte kostråd tydelig anbefaler tre porsjoner meieriprodukter hver dag, er det spesielt godt å se at melkeforbruket øker, sier Ida Berg Hauge, direktør i MELK.
Bidrar til gode salgstall
I kategorien yoghurt har det blitt solgt 4,6 prosent mer i volum første halvår, sammenlignet med samme periode i fjor. Økningen gjelder for samtlige yoghurter, som fruktyoghurt (+2,0%) og barneyoghurt (+5,9%), men det er naturell yoghurt som øker mest. I første kvartal har salgsvolumet til naturell yoghurt økt med hele 15 prosent, ifølge tallene fra MELK.
Også gulost, som lenge har vært blant det som nordmenn kjøper aller mest av i butikken, er en bidragsyter inn i de positive meieritallene. Gulosten har nemlig en økning på 5,1 prosent sammenlignet med første halvår av 2023, og befester stillingen som nordmenns mest populære pålegg.