Forskerne på asfalt kan ikke finne at dette er gjort på denne måten før andre steder i verden.
– Vi tester ut bruk av sirkulær asfalt som kun består av materialer som er brukt tidligere eller som har sin opprinnelse som restprodukter fra ikke-fossile kilder, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.
Testen av denne type asfalt på deler av ny E39 gjennom Lyngdal i Agder er en viktig del av Nye Veiers plan for å fornye og utfordre norsk samferdsel.
– Vi skal være ledende på miljø og klima i norsk samferdsel. For oss er det viktig å fornye og utfordre med å utvikle sirkulære løsninger, og sirkulær asfalt er mer miljøvennlig enn vanlig asfalt. Forskerne i dette arbeidet har ikke funnet andre steder i verden hvor sirkulær asfalt er brukt i dette omfang og på denne måten. Vi tror vi er først i verden med å bruke sirkulær asfalt på denne type vei, sier Aanesland.
Leverandøren av sirkulær asfalt er Velde Asfalt. De har utviklet det nye produktet over tid med testing i laboratorier, og har testet asfalten på lokale veier rundt deres fabrikk i Sandnes. Nå legges asfalten på den nye firefelts veien gjennom Lyngdal. E39 har stor trafikk, og det vil sette asfalten på prøve.
Asfalt består av cirka 95 prosent stein og cirka fem prosent bitumen. Det vanlige er at stein sprenges ut og brukes som masse, mens bitumen er et produkt som kommer fra raffinering av råolje og som fungerer som bindemiddel i asfalten.
Steinmassene i denne asfalten er vasket og erstatter nye masser. For å binde dette sammen til asfalt bruker Velde resirkulert asfalt, resirkulerte bitumenprodukter og produkter med biologisk opprinnelse. Andre tilsetningsstoffer i asfalten er også fra biologisk opprinnelse. Den sirkulære asfalten er altså basert på produkter som er brukt før.
Den sirkulære asfalten i dette tilfellet består av asfalt som er brukt tidligere, sammen med steinmasser som ellers ville blitt plassert i deponier og fyllinger. Bitumen er resirkulert og bindemidlene har biologisk og ikke fossil opprinnelse. Resultatet er asfalt med et betydelig mindre fotavtrykk på klima.
For Nye Veier skal Velde Asfalt sammen med totalentreprenøren JV Implenia Stangeland legge en fullstendig asfaltkonstruksjon med bære-, binde- og slitelag. For denne testen legges det asfalt på en strekning på mellom 400 og 500 meter.
Den sirkulære asfalten skal oppfylle alle ordinære kvalitetskrav for bygging av vei. Veien åpner i løpet av 2025. Forskere fra SINTEF skal følge opp hvordan asfalten oppfører seg både under legging og i tiden fremover slik at man kan få læring ut av dette pilotprosjektet.
Leggingen av den sirkulære asfalten på E39 gjennom Lyngdal ble mulig gjennom prosjektet «Bærekraftig verdikjede og materialbruk i veibygging».
Prosjektet skal blant annet gjennomføre minst ti store pilotprosjekter med nye og mer bærekraftige materialer og løsninger. Prosjektet er bevilget nesten 70 millioner gjennom programmet Grønn plattform, som er finansiert av Forskningsrådet, Innovasjon Norge og SIVA.
– På den nye E39 gjennom Lyngdal tester vi nye løsninger for fremtidig veibygging. Vi har redusert beslaget av areal, vi håndterer slam fra tunnelboring på nye måter, vi tester slagg fra industrien til veibygging og nå sirkulær asfalt. I tillegg ser vi på muligheten for å bruke skråningene langs veien til å produsere energi fra solceller, sier Aanesland.
Fakta om sirkulær asfalt:
Gravemasser er masser fra utgraving av tomter og andre overskuddsmasser fra bygg- og anleggsprosjekter. Velde sorterer og vasker disse massene til rene byggeråstoffer som kan brukes til for eksempel asfalt.
Nye Veier får asfalten fra Velde Asfalt via totalentreprenøren arbeidsfellesskapet Implenia Stangeland
Asfalten testes på ny E39 gjennom Lyngdal.
Asfalten testes på en strekning på mellom 400 og 500 meter av den nye veien.
Sirkulær asfalt er helt fri for ny stein og fri for nye jomfruelige oljeprodukter.
Til sirkulær asfalt brukes det stein enten fra gammel asfalt som er frest opp, eller masse som er vasket. Middelet som binder asfalten sammen kommer delvis fra gammel asfalt som freses opp, delvis fra andre resirkulerte bitumenprodukter og delvis fra biologisk opprinnelse. Andre tilsetningsstoffer i asfalten er også fra biologisk opprinnelse.
Sirkulær asfalt består av deler som allerede brukes i anleggsindustrien, og som brukes om igjen. Eller, materiale som har en fornybar kilde, som erstatter fossile produkter.
Resirkulert asfalt består av gammel asfalt som er frest eller gravd opp, som brukes på nytt til erstatning for ny stein og bindemidler.