Lukk

Norsk honning får løft i nytt samarbeid

(AGDER PRESS): MatPrat inngår samarbeid med Norges Birøkterlag for å løfte frem norsk honning. Samarbeidet skal øke etterspørselen etter norsk honning; et naturlig, kortreist og smakfullt produkt med lange tradisjoner og stor betydning for økosystemet og matproduksjonen i Norge.

Foto: MatPrat

– Vi er stolte over å få muligheten til å jobbe med et så godt, norsk kvalitetsprodukt med så stort potensiale. Og ikke minst av å få møte og jobbe for og sammen med Norges Birøkterlag og alle de dyktige birøkterne vi har over hele landet, sier Dag Henning Reksnes, direktør i MatPrat. 

– Honningen er dronningen!

Norges Birøkterlag har vært en viktig aktør i norsk birøkt i 140 år, og arbeider for å fremme birøkt som næring og hobby, og for å øke bevisstheten om den viktige rollen honningbiene spiller i naturen gjennom pollinering.

– Vi i Norges Birøkterlag ønsker at alle skal få øynene opp for den fantastiske norske honningen. Sammen med MatPrat ser vi frem til stor oppmerksomhet spesielt for den rørte, smøremyke honningen. På de norske kjøkken rundt forbi skal vi ha flere norske honninger, og bruke de daglig. Til frokostblandingen, på grøten, i grillmarinaden, i salatdressingen og for å runde av den indiske retten du lager i helgen. Sammen med MatPrat skal vi inspirere og invitere folk inn i et eventyr av matglede der honningen er dronningen, forteller Katrine Røed Meberg, generalsekretær i Norges Birøkterlag.

Honning er et produkt av naturens overskudd som bidrar til økt matsikkerhet gjennom pollinering. Pollinering er avgjørende for økt kvantitet og kvalitet på frukt, bær og frø, noe som er essensielt for bærekraftig matproduksjon.

– Vi ser frem til å bruke vår kompetanse til å styrke norsk honning sin posisjon i markedet. Vi skal jobbe helhetlig med å vise hvordan norske naturressurser og norsk matproduksjon henger sammen og skaper verdier i form av matproduksjon, naturproduksjon og kulturproduksjon for hele befolkningen, sier Reksnes.

Dag Henning Reksnes, direktør i MatPrat, og Katrine Røed Meberg, generalsekretær i Norges Birøkterlag. Foto: MatPrat

Styrker honningens status i Norge

Samarbeidet med MatPrat vil gi norsk honning betydelig økt oppmerksomhet og synlighet. Som spesialister på omdømmebygging og markedsføring av norskprodusert mat, vil MatPrat bruke denne kompetansen til å styrke norsk honning og andre bi-produkters status og posisjon hos norske forbrukere.

– Vi ser at den matfaglige formidlingen som MatPrat driver, treffer godt i de tusen kjøkken og munner. Vi ser fram til å få ulike honninger inkludert i mange gode oppskrifter, filmer og formidling. Vi forventer målrettet innsats fra markedsteamet, og vet at vi har all grunn til å glede oss til bilder og inspirerende informasjon til alle som er opptatt av smak og naturlige norske råvarer, sier Meberg. 

Noen har birøkt som sitt levebrød, og mange i jordbruket driver birøkt som en kjærkommen tilleggsproduksjon som fint passer sammen med andre husdyr og dyrking. For å øke lønnsomheten og med det sikre fortsatt rekruttering til næringen, ønsker Norges Birøkterlag å bidra til økt etterspørsel etter honning.

– En merkenøytral markedsføringsordning av norsk honning vil kunne løfte verdiene, og for oss er MatPrat en viktig samarbeidspartner. Nå når arbeidet starter får honningen nyte godt av MatPrats kompetanse, verktøy og kanaler, avslutter Meberg.

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top