VinterTroms organiserer klyngesamarbeidet i Arena Lønnsomme vinteropplevelser. Klyngen består av rundt 50 aktører, derav 44 reiselivsbedrifter. Hovedtyngden av bedriftene er i Troms, men klyngen har også med deltakere fra nordre Nordland og Vest-Finnmark. Hovedformålet med samarbeidet er å utvikle et bedre kundegrunnlag i vintermånedene november til april for å skape gode forutsetninger for lønnsom helårsdrift. Dette har tradisjonelt vært hovedutfordringen for mange av bedriftene.
– Det er en stor motivasjon for reiselivsbedriftene i Arena Lønnsomme Vinteropplevelser at næringsklyngen er nominert som et av de tre fremste innovasjonsmiljøene i landet, sier Børre Berglund, prosjektleder for Arena Lønnsomme Vinteropplevelser.
Unikt reisemål
Klyngesamarbeidet har som mål å ta en ledende posisjon i utviklingen av vinteropplevelser basert på reiseliv, kultur og idrett i arktiske områder. Lønnsomme vinteropplevelser skal utvikle området til et unikt og foretrukket reisemål med attraktive vinteropplevelser i verdensklasse for kundegrupper i internasjonale markeder. Dette skal skje gjennom å gi aktørene bedre kunnskap om markedene, grunnlag for produktinnovasjoner, distribusjonsløsninger, kvalitet og kompetanse i alle ledd.
Årets innovasjonsmiljø premieres for langsiktig, målrettet samarbeid om felles utfordringer innenfor innovasjon og verdiskaping.
– Reiseliv har vært et strategisk satsingsområde for Innovasjon Norge Troms og Svalbard over lang tid. Det er mange aktører i denne næringen, men det er likevel en del utfordringer med å etablere den nødvendige samhandlingen og profesjonaliteten som markedet krever. VinterTroms har i så måte gått foran og samlet sentrale aktører i en målrettet reiselivsklynge, et arbeid som har gitt utrolige resultater for næringen. Vi er veldig stolte av å være nominert som Årets innovasjonsmiljø, sier Stein-Gunnar Bondevik, direktør i Innovasjon Norge Troms og Svalbard.
Vintertrafikken til Nord-Norge i positiv utvikling
Økende etterspørsel etter Nordlys-turisme, snøbaserte aktiviteter og Hurtigrutens tilbud er en stor grunn til den positive utviklingen. Vinteren 2012-2013 bidro prosjektet til nærmere 15 charterflyvninger, samt distribusjonstiltak som ga 3300 nye gjester og 15000 gjestedøgn. Dette ga en økt totalomsetning på 27-30 millioner kroner.
– I fellesskap har bedriftene de siste tre til fire årene utviklet lønnsom vinterturisme og Nordlysturisme i Lofoten, Vesterålen, Troms – spesielt i Tromsø og Alta. Vi har fokus på innovasjon, internasjonalisering, samhandling og blir inspirert av nominasjonen til å forsterke klyngearbeidet, fortsetter Berglund.
Belønner verdiskapere
Innovasjon Norge følger bedrifter fra tidlig fase, bidrar med markedskompetanse og deltar i finansiering av utviklingsprosjekter. Når de er klare til å gå ut i verden, står vi til rådighet gjennom våre 38 kontor i utlandet. Ved å benytte seg av våre tjenester internasjonalt, kommer bedriftene raskere til de rette kontaktene.
På Signalkonferansen 3. juni deler Innovasjon Norge også ut priser til Årets gründer, Årets bedrift, Årets innovasjonsmiljø og Årets verdiskaper. Prisvinnerne er eksempler på aktører som klarer å møte nye utfordringer på områder av avgjørende betydning for Norges fremtid.
Årets gründer
Green Tech Marine fra Vest Agder
Nordic Nanovector fra Oslo
Secure-NOK fra Rogaland
Årets bedrift
Aptomar fra Trondheim
Coldwater Prawns fra Møre og Romsdal
Rock Pocket fra Vestfold
Årets Innovasjonsmiljø
Sintef Raufoss Manufacturing/Vestre Toten kommune fra Oppland
VinterTroms
Ålesund kunnskapspark fra Møre og Romsdal
Årets verdiskaper
Hedersprisen utnevnes på Signalkonferansen