– Veien tilbake til økonomisk balanse er krevende

Et stort flytårn i Kristiansand
Foto: Helene Wattanapradit Jensen / Avinor
(AGDER PRESS): Passasjertallene øker, fyllingsgraden er rekordhøy og resultatene bedres. Men veien tilbake til økonomisk balanse etter pandemien er fortsatt krevende.
Publisert

26. november 2025

13:07

Artikkel av

Agder Press

Del innlegget
Et stort flytårn i Kristiansand
Foto: Helene Wattanapradit Jensen / Avinor

– Det er gledelig at passasjerene gradvis kommer tilbake – det styrker grunnlaget for Avinor-modellen med et økonomisk bærekraftig og selvfinansiert luftfartsnettverk. Vi leverer sikker og stabil drift, arbeider målrettet med inntektsagendaen og holder kostnadene i sjakk. Dette sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.

40,3 millioner passasjerer reiste via Avinors lufthavner i de ni første månedene av 2025, en økning på 3,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Passasjervolumet er nå på 98 prosent av nivået før pandemien, ifølge Finansavisen.  

Fyllingsgraden på flyene har vært den høyeste noensinne. Så langt i 2025 har den vært på 74,7 prosent. Det betyr at luftfarten drives mer effektivt, med lavere utslipp per passasjer – og bedre økonomi per avgang.  

–Passasjerveksten bidrar positivt til Avinors økonomi og gjør det mulig å finansiere små flyplasser gjennom inntektene fra de store. Slik kan Avinor holde 43 flyplasser åpne over hele landet. De største lufthavnene Oslo, Bergen og Trondheim har alle hatt vekst, 

Driften leverer godt samtidig med store investeringer 

Avinors driftsresultat har bedret seg gjennom året. For de første ni månedene av 2025 hadde konsernet totale driftsinntekter på 10 500 mill. kr med en underliggende vekst på 15,4 prosent. Justert driftsresultat var 4 148 mill. kr, en økning på 1 064 mill. kr fra samme periode i 2024. 

Ni måneders kontantstrøm før endring av gjeld var positiv med 779 mill. kr sammenlignet med minus 213 mill. kr for tilsvarende periode i 2024. 

Justerte driftskostnader er for de første ni måneder 5,6 prosent høyere enn tilsvarende periode i fjor. Dette forklares hovedsakelig av generell pris- og lønnsvekst, men delvis også av økt trafikkaktivitet. 

– En betydelig del av kostnadene våre er faste og nødvendige for å opprettholde sikker drift. Vi kan effektivisere innenfor rammene, men vi kan ikke endre de regulatoriske kravene. Derfor jobber vi kontinuerlig med å tilpasse der vi kan, sier Foss. 

Videre er Avinors aktiviteter preget av en omfattende investeringsportefølje

– Så langt i 2025 har vi brukt 2,8 mrd. på investeringer. Det er særlig oppgradering av bagasjehåndteringsanlegget på Oslo lufthavn og myndighetspålagte prosjekter knyttet til fornyelse av systemer for kontroll og overvåkning av luftrom som bidrar til høye investeringer. I tillegg pågår bygging av nye lufthavner i Bodø og Mo i Rana, samt oppgraderinger av lufthavnene Tromsø, Evenes og Andøya.  

På vei mot økonomisk balanse 

Avinor forventer en moderat trafikkvekst fremover. Utenlandsk passasjertrafikk til Norge forventes å ha god vekst, mens innenrikstrafikken flater ut.  

–Det er viktig at Norge, og særlig Oslo lufthavn som nasjonal hub, oppleves som konkurransedyktig i relasjon til våre naboland, sier Foss.  

Avinors avgifter stod imidlertid stille i flere år for å skåne luftfarten etter pandemien, samtidig som det generelle kostnadsnivået i samfunnet økte kraftig. Derfor har Samferdselsdepartementet vedtatt en realavgiftsøkning på nivå 650 millioner kroner av lufthavnavgiftene for 2026.   

Avinor arbeider aktivt med å øke de kommersielle inntektene, blant annet gjennom videreutvikling av taxfree-tilbudet. Dette arbeidet er en viktig del for å utvikle konsernets langsiktige inntektsgrunnlag. 

– Avinor effektiviserer kostnadene der det er mulig og har en langsiktig utviklingsagenda for å øke produktiviteten. Samtidig er store deler av driften sterkt regulert og de kommende årene er det nødvendig med økte investeringer for å ta igjen flere år med vedlikeholdsetterslep på lufthavninfrastrukturen. Handlingsrommet for større kutt på kort sikt er begrenset, påpeker Foss.  

– Vi skal fortsette å levere på samfunnsoppdraget vårt også i årene som kommer med tilpassede rammevilkår og langsiktig selvfinansieringsevne som henger sammen med oppgavene. Det viser at Avinor-modellen fungerer godt, avslutter Abraham Foss. 

Følg Agder Press på Facebook

Siste meldinger fra Agder Info. Klikk her