Det var nettstedet Handikapnytt som først omtalte nyheten.
SAS har nylig annonsert sitt største flykjøp på 30 år, men problemet med mange av flytypene som kjøpes inn, er at de som er avhengig av rullestol ikke får bli med på turen.
Det medfører at mange av de som er funksjonshemmede som bruker el-rullestol blir igjen på flyplassen.
– Det er uakseptabelt at en så stor aktør som SAS ikke vil avklare om vektgrensen på de nye flyene vil bli opprettholdes på 80 kilo som i dag. SAS er en viktig samfunnsaktør og innkjøpsbeslutningen vil påvirke flytilbudet for mange rundt om i landet negativt, når flåten skal utvides kraftig med denne flytypen. I verste fall kan mange miste muligheten til å reise til og fra enkelte flyplasser, sier forbundsleder Tove Linnea Brandvik i Norges Handikapforbund til nettstedet.
Nå vil Brandvik ta opp saken med samferdselsminister, i håp om å få endret praksisen hos SAS.
Ifølge nettstedet ligger problemet i lastebegrensningen, som vil si at dagens vektbegrensningen til de nye flyene ikke har nok kapasitet for de som bruker rullestol.
En 80 kilos grense er langt under vekten på vanlige elektriske rullestoler, men kravet fra Handikapsforbundet er at det må lages løsninger som øker vektgrensen. Kravet innebærer blant at alle brukere av elektriske rullestoler kan benytte seg av flytilbudet der de bor.