Esa mener denne fremgangsmåten er i strid med EØS-avtalens krav om konkurranse ved offentlige kontrakter.
Regelverket i EØS-avtalen forplikter medlemslandene til å gjennomføre åpne og gjennomsiktige konkurranser når offentlige tjenester skal tildeles, med mindre det foreligger spesifikke unntak.
Ifølge Esa er ikke vilkårene for slike unntak oppfylt i dette tilfellet. Dette betyr at Norge nå må svare på Esas bekymringer innen en frist på to måneder etter mottak av det offisielle brevet.
Den nåværende operatøren av Sørlandsbanen, det britiske selskapet Go-Ahead, fikk kontrakten i 2018 etter en åpen konkurranse.
Tildelingen til Vy uten konkurranse markerer dermed et brudd med tidligere praksis på området.
Samferdselsdepartementet har tidligere forsvart beslutningen og vist til behovet for å omstrukturere og samordne alle jernbanepakkene i Norge, noe de mener gir grunnlag for direkte tildeling.