Det er særlig i de kalde månedene sjåfører av elbiler og fossilbiler trenger hjelp til å starte bilen.
Bare rundt 2-3 prosent av veiassistansene til elbiler handler om at bilen er kjørt tom for strøm og hovedbatteriet må lades, ifølge If.
– Rekkeviddeangst begynner nok å bli et tilbakelagt stadium for mange nordmenn. Rekkevidden til elbiler blir bare bedre og bedre, og mange bileiere har etterhvert opparbeidet seg mye kunnskap om lading og batterier. Som befolkning er vi i verdenstoppen i elbilerfaring, sier Andre N. Oldebråten, leder for bilskader i If.
– Mange er nok likevel ikke klar over at elbiler også har et eget startbatteri. 12-voltsbatteriet er akkurat det samme som i fossildrevne biler, og bidrar til oppstart for bilen. Det forsyner ulik elektronikk i bilen med strøm. Eksempler på dette kan være rattvarme, belysning og betjeningsskjermer, sier han.
– Startbatteri er noe elbiler deler med hybrid-, bensin- og dieselbiler. Det er særlig i de kalde månedene sjåfører trenger veiassistanse enten hjemme eller på tur. 12-voltsbatteriet er utsatt for utlading hvis det er mye småkjøring, særlig på kalde dager, sier Oldebråten.
Derfor er det like viktig å vedlikeholdslade 12-voltsbatteriet på en elbil som på en fossil bil, understreker han.