Bakgrunnen for saken er en klage fra NorgesEnergi som mener at nettselskapet har brutt plikten til nøytral opptreden blant annet ved at kraftomsetningsselskapet i samme konsern har hatt tilgang til informasjon om nye kundeforhold. Tilgangen til informasjon er også brukt til å vinne tidligere kunder tilbake etter leverandørbytter.
Agder Energi Nett ble allerede i 2004 pålagt å endre sine rutiner med grunnlag i tilsvarende forhold.
NVE peker i sin vurdering på at Agder Energi Nett ikke har hatt tilstrekkelige rutiner for å håndtere kundehenvendelser. At nettkunder som ringer til nettselskapet ved en feil settes over til kraftomsetningsselskapets kundesenter, er ikke i seg selv et brudd på plikten til å opptre nøytralt.
Det er den måten informasjonen i etterkant er blitt håndtert på som er grunnlaget for vurderingen i forhold til nøytralitetsplikten. Selskapet er derfor ansvarlig for at kundehenvendelser er blitt brukt av konsernets kraftomsetningsselskap på en måte som klart er diskriminerende i forhold til andre kraftleverandører.
NVE har lagt vekt på at overtredelsen gjelder brudd på regler som har som formål å hindre at nettselskapene utnytter sin markedsmessige monopolstilling til å oppnå konkurransefortrinn for utvalgte kraftleverandører.
Agder Energi Nett burde ha hindret overtredelsen ved å innskjerpe sitt nøytralitetsprogram når det gjelder å håndtere kundehenvendelser og fjernet tilgangen til kundeinformasjon for ansatte på kundesenteret i kraftomsetningsselskapet.