Lukk

16,9 millioner til fri scenekunst

(AGDER PRESS): Norsk kulturråd har delt ut 16,9 millioner kroner til fri scenekunst. I alt 44 kunstnere eller grupper har fått tilskudd i årets første tildeling til det frie scenekunstfeltet.

Norsk oljehistorie, krigen i Bosnia, Pietro Querinis skipbrudd på Røst i 1432 og dans for synshemmede er noen av temaene i de 44 prosjektene som før støtte i årets første tildelingsrunde til fri scenekunst.

– Kunstnere som er opptatt av møte med publikum, er en fellesnevner i denne tildelingsrunden, sier scenekunstkonsulent Melanie Fieldseth.

Prosjekter med uttrykksbehov

Pia Maria Roll har i flere produksjoner arbeidet med aktører som ikke er kunstnere, men som er direkte berørt av det temaet hun ønsker å si noe om. Det gir Rolls forestillinger nerve og politisk brodd. I Den siste olje (kr 449 000) undersøker hun norsk oljehistorie og selvforståelse i et globalt og klassemessig perspektiv.

Azra Halilovic, Andy Smith og Rasmus Jørgensen får tilskudd til soloprosjekter som vektlegger sceneaktørens rolle som forteller. I Becoming (kr 100 000) bruker Trondheimsbaserte Halilovic kroppen som rød tråd til å reflektere over sin erfaring fra krigen i Bosnia-Hercegovina. Smith, med sin upretensiøse stil og treffende observasjoner, tematiserer affluenza , en språklig kobling mellom de engelske ordene for velstand og influensa, i All that is solid melts into air (kr 124 000). Mens Jørgensen bruker performancegrep og en musikalsk fortellerstil i Jeg & Joe (kr 140 000) til å fortelle om forholdet mellom en voksen mann og en gutt i ungdomskolealder.

Musikkteater i vekst

Musikkteater og andre former for scenekunst der musikkuttrykk står sentralt, er i vekst. Totalt er sju prosjekter innen teater, performance og dans med tette bånd mellom scenekunst og musikk tildelt tilskudd.

Transiteatret-Bergen utmerker seg for sin fornyelse av musikkdramaturgi koblet med samfunnskritisk tematikk. I Ressentiment – Pavanne til en død prinsesse (kr 830 000) forsker de videre i moderne virkelighetshorisonter, denne gangen med fokus på ungdom, med sitt karakteristiske visuelle hørespill som formspråk. 

Konsertinstallasjonen Draumsyn (kr 100 000) er et av flere tverrkunstneriske samarbeid som anvender musikkuttrykk. Prosjektet er et samarbeid mellom scenograf/ lysdesigner Ingeborg Staxrud Olerud og hardingfelespiller Anne Hytta.

Lokalhistorisk forankring

Ytterst i Lofoten ligger Røst, åstedet for skipbruddet til Pietro Querini i 1432. Historien om Querini danner utgangspunktet for Querini – opera på Røst (kr 700 000). Et spel – Barral og Garborg på Tronsfjellet (kr 150 000 musikk og 337 500 scenekunst) tar utgangspunkt i møtet mellom den indiske tenkeren Barral og forfatteren Arne Garborg i 1921-22.

– Disse prosjektene bruker materiale av lokalhistorisk betydning og kan sees i forlengelse av speltradisjonen. Samtidig gir de uttrykk for formmessig nytenkning, sier nestleder i Kulturrådet og leder for Faglig utvalg for scenekunst, Asta Busingye Lydersen.

Forskning og fordypning

Dansekunstnerne Siri Jøntvedt og Snelle Hall mottar flerårig tilskudd til Seanse 1-30 og Skapet (kr 660 000 og 875 000 ). Kjent for sitt upretensiøse og humoristiske uttrykk vil de i disse prosjektene både utfordre og arbeide dypere i sitt etablerte scenespråk og konsept, som de har utviklet gjennom et mangeårig samarbeid.

Koreografene Kjersti Engebrigtsen og Tone Pernille Østern har begge fått tilskudd til produksjoner som inngår i forskningsprosjekter. Fragile (kr 520 000) inngår i et forskningsprosjekt som skal utvikle kunnskap om dans for synshemmede og øke integreringen av synshemmede i scenekunsten. Prosjektet er initiert av Engebrigtsen og har mottatt 1,6 mill. kr gjennom EUs kulturprogram. Østerns SPACE ME (kr 340 000) er tilknyttet ASTRAL – Arts & Science: Turning Research into Action and Literacy. Et særpreget prosjekt som utforsker rom som del av all bevegelse og knytter det sammen med undring over universet og en astrofysikers kunnskap om det store verdensrommet.

En trio yngre koreografer er tildelt tilskudd til videre fordypning og utforskning i sine respektive uttrykk. Masja Abrahamsen fokuserer på sitt koreografiske språk i Residens (kr 600 000), Hege Haagenrud spisser sitt sterke, visuelle uttrykk i Adventure without risk is Disneyland (kr 550 000) og Ingeleiv Berstad viderefører sitt nære samarbeid med komponisten Julian Skar i Visitt (kr 336 000), i tillegg til å bringe forfatter Maria Tryti Vennerød inn i konstellasjonen.

– Scenekunstnere i ferd med å etablere et kunstnerskap og særegent scenespråk utgjør en stor del av søkerne til fri scenekunst. Enkelte prosjekter er løftet fram bl.a. fordi de gir kunstnere en solid og interessant kunstnerisk plattform for videre utvikling. Tildelingen til disse tre koreografene er et godt eksempel på det, forteller Melanie Fieldseth.

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top