Lotteritilsynet og Kulturdepartementet er varslet om saken, som har omfattet 836 kunder i tidsrommet fra desember 2022 frem til 17. september i år.
– Avviket skyldes en programmeringsfeil i våre systemer som nå er rettet opp. Feilen har gjort at et begrenset antall kunder i gitte situasjoner har kunnet spille for mer enn den lovpålagte spillegrensen de selv har satt. Dette er noe vi beklager på det sterkeste, sier administrerende direktør Camilla Garmann i Norsk Rikstoto.
Overskred spillegrenser
De 836 kundene det gjelder har samlet levert spill for cirka 4 millioner kroner som skulle vært stoppet grunnet spillegrenser. For de fleste av kundene er det snakk om et totalt beløp på under 500 kroner for hele tidsperioden. Sju kunder har i perioden samlet overskredet spillegrensen med mer enn 100 000 kroner.
Samtlige kunder vil få refundert innsatsen for spillene det gjelder.
– Vår viktigste oppgave er å tilby trygge og ansvarlige pengespill på hest. Etter at vi ble kjent med feilen har vår høyeste prioritet vært å rette opp feilen og lage en plan for kunder som er berørt, sier Garmann.
Feilen er knyttet til reserverte beløp for spill som er kjøpt gjennom Andelstorget og På Lag. Andelstorget og På Lag er andelsspill der kundene kjøper andeler i et større spill. Norsk Rikstoto har oversikt over omfanget og hvilke kunder som er berørt. Kundene vil bli kontaktet av Norsk Rikstoto enten skriftlig eller på telefon.
– Vi har oversikt over hvilke kunder det gjelder. Jeg vil understreke at feilen ligger på Norsk Rikstoto alene, og at den er av en slik karakter at det har vært svært vanskelig å oppdage, sier Garmann.
Oppdaget av oppmerksom kunde
Det var en kunde som varslet Norsk Rikstoto 15. september etter å ha overskredet spillegrensen ved spill på Andelstorget. Norsk Rikstoto satte umiddelbart i gang en gjennomgang av sine systemer, oppdaget programmeringsfeilen og rettet feilen onsdag 17. september. Norsk Rikstoto har også gjennomført omfattende testing i etterkant.
Styret i Norsk Rikstoto, Lotteritilsynet og Kulturdepartementet er holdt orientert om saken, og Norsk Rikstoto har hatt løpende kontakt med tilsynet underveis i håndteringen.
– Feilen skyldes en svikt i programmeringen. Selv om vi kontinuerlig tester og kontrollerer våre systemer, var feilen av en slik karakter at den ikke ble fanget opp. Vi vil nå gjennomgå våre rutiner for å redusere risikoen for at slike feil skjer igjen, sier Garmann.