Flere oppdrag for redningsskøytene i Agder

Foto. Lars Enger / Redningsselskapet
(AGDER PRESS): Redningsselskapet har hatt en liten økning i antall oppdrag i Agder i sommer sammenlignet med i fjor. Antallet søk- og redningsoppdrag har gått ned.
Publisert

17. september 2025

08:41

Artikkel av

Agder Press

Del innlegget
Foto. Lars Enger / Redningsselskapet

Redningsskøytene utførte totalt 448 oppdrag i Agder mellom 1. mai og 31. august. Det er en økning på knappe 3 prosent sammenlignet med i fjor, og fylket ligger på tredjeplass over antall oppdrag i sommer. Flest oppdrag ble løst fra stasjonen i Arendal, etterfulgt av Kristiansand og Lillesand

De aller fleste av oppdragene var rettet mot fritidsbåtflåten, og den vanligste oppdragstypen var assistanser ved motorstopp, tau i propellen, lekkasjer og grunnstøtinger. 

– Den klart største andelen av fritidsfartøyer befinner seg i Sør-Norge. Bra sommervær gir økt trafikk på sjøen. Våre faste og frivillige mannskaper har virkelig stått på i sommer, sier Gorm Hillgaar, maritim direktør i Redningsselskapet.  

En gledelig trend i sommer er at antallet alvorlige oppdrag, såkalte søk- og redningsoppdrag (SAR) i Agder har gått ned med over 12 prosent sammenlignet med fjoråret.  

I sommer var redningsskøytene i Agder involvert i 54 SAR-oppdrag mot 62 året før. De fleste SAR-oppdrag i Agder i sommer ble utløst av fremdriftshavarier, drivende gjenstander og lekkasjer. Det ble berget 11 fartøy i løpet av sommerperioden. 

– Redningsskøytenes fremste oppdrag er å sikre god beredskap. Gjennom lav responstid kan vi forebygge alvorlige ulykker. Mange hendelser i sommer ble løst før de rakk å utvikle seg til redningsoppdrag, sier Hillgaar. 

Nasjonalt ga sommeren en økning i antall oppdrag for Redningsselskapet, men færre alvorlige redningsoppdrag. Statistikken viser at redningsskøytene løste totalt 3 745 oppdrag gjennom sommeren. 405 av disse var alvorlige søk- og redningsoppdrag. 

Redningsselskapets assistansetelefon, 02016, fikk i sommerperioden inn over 8000 telefoner. 6 av 10 henvendelser ble løst over telefonen og behovet for assistanse ble unngått.  

Følg Agder Press på Facebook