– Det var et konstruktivt møte. Vi opplever at helsemyndighetene viste en reell vilje til å klargjøre det nye regelverket, at dette arbeidet vil igangsettes raskt, og at partene nå blir invitert til å gi konkrete innspill til regelverket. Det vil også legges opp til oppfølgende møter mellom partene i nær fremtid, sier idrettspresident Zaineb Al-Samarai.
Regjeringen har vært tydelig på at det nye markedsføringsforbudet ikke skal gå ut over idretten og ideelle formål.
Idrettspresidenten viste til at det i dag er stor usikkerhet om hva arrangørene og deres sponsorer faktisk har lov til å gjøre og at det var behov for å få en tydelig og allmenn forståelse for hva et sponsorsamarbeid omhandler i dag.
– Forventningene fra våre sponsorer er vesentlig annerledes nå enn de var for noen år siden og favner bredere enn tradisjonell logoeksponering. Tilgang til rabatterte, eller gratis produkter ligger gjerne som et sentralt vilkår i en sponsoravtale. Dette bidrar til at idrettslag kan skaffe egne inntekter gjennom å videreselge produkter i kiosker, eller dele ut produkter til frivillige og deltakere, påpekte Al-Samarai.
– For oss var det derfor viktig å belyse noen uklarheter i forskriften og veilederen som har skapt denne usikkerheten, sier idrettspresidenten.
Idrettspresidenten etterlyste blant annet en presisering hvor det tydelig kommer frem at unntaket for idrett og ideelle formål har et videre anvendelsesområde enn dagens tolkning av forskrift og veileder, tilsier.
– Unntaket må sikre at all organisert idrett basert på frivillighet omfattes. Forskriften bør heller ikke stille krav til at idrettsorganisasjonene ikke skal kunne tilby varer eller tjenester, eller oppstille andre begrensninger som avgrenser idrettens mulighet til å etablere hensiktsmessige organisasjonsmodeller, fortalte idrettspresidenten.
Helsemyndighetene vil invitere partene til et nytt oppfølgende møte i nær fremtid.