– Gjennomgangen har vist at du ble gitt feil informasjon da du kontaktet Entur kundesenter torsdag 14. august, hvor du ble lovet taxi fra Arendal til Nelaug fredag 15. august. Vi beklager dette, samt vanskelighetene som oppsto på grunn av dette, skriver Go Ahead Nordic i et svar på klagen til Marianne Knudsen, ifølge nettstedet Handikapnytt.
Knudsen er avhengig av rullestolen, og togselskapet hevder at rullestolen var for stor og tung, noe som var årsaken til at hun ikke kunne være med på toget.
Ifølge nettstedet avviser togselskapet Go Ahead at de har gjort noe feil, men likevel har de dekket kostnadene for taxitur til Oslo på 13.000 kroner som en plaster på såret.
Videre skriver de følgende i svaret:
– Vi vil gå gjennom rutinene for bestilling og håndtering av kunder med rullestol sammen med våre samarbeidspartnere, for å unngå at lignende situasjoner skjer igjen.
Marianne Knudsen sier til nettstedet at hun opplever at det er økonomien som taler for seg selv, og at det er vanskelig for togselskapet å legge seg flat i slike saker:
– Når man får refundert penger, men ikke en reell erkjennelse av feilen, oppleves det som en økonomisk avlat snarere enn et ansvarlig svar, sier Knudsen.
Det var NRK Sørlandet som først omtalte saken da Knudsen ble nektet plass om bord på toget. Dermed ble hun igjen på perrongen fordi togselskapet hevdet rullestollen var for tung. Det er Knudsen uenig i.
– Det er helt absurd. Jeg har reist mange togstrekninger og vet at min rullestol er godkjent for togene, sa hun til NRK.
Hun forteller blant annet konduktøren begynte å ta bilde av henne og rullestolen hennes uten å spørre om lov. Samtidig opplyste hun konduktøren om at dersom han vil ta bilder av rullestolen, ville hun ta opp ryggen først. Det skal hun ha blitt nektet for.
«Rullestolen må være innenfor standardmålene 70 x 120 cm og rullestolen må ikke veie mer enn 250 kg, inklusiv bruker.», står det på Go-Ahead sine nettsider.
Knudsen sier at rullestolen hennes innfri togselskapets krave når det kommer til bruk av rullestol på tog.