– Områdene vi har planlagt å kartlegge i sommer er prioritert ut fra en totalvurdering. Vi har vurdert eksisterende kvalitet i dybdedata og sjøkart, i tillegg til innspilte behov fra losene på Svalbard og andre brukere, sier avdelingsdirektør Gudmund Jønsson i Kartverket.
Sjøtrafikkdata (AIS-spor) viser at det er betydelig med passasjertrafikk utenfor Bellsund, i Bellsundet, Recherchefjorden og Liefdefjorden. Det er ikke fullt så mye trafikk inn Van Keulenfjorden, men ifølge Svalbard-losene skyldes det at de vegrer seg for å seile inn i fjorden på grunn av dårlig datakvalitet i sjøkartene.
– For å ivareta navigasjonssikkerheten i disse områdene skal vi sørge for bedre data og sjøkart, sier Gudmund Jønsson.
I tilfellet hindringer fra vær og havis, vil Kartverket periodevis dybdekartlegge i St. Jonsfjorden og Borebukta på nordsiden av Isfjorden.
– Fram til nå har vi kartlagt områder i Bellsund og Recherfjorden, og litt i Borebukta som del av transitt til Longyearbyen. På grunn av væromslag har vi også vært på tokt i St. Jonsfjorden. Sammenlignet med eksisterende sjøkart, basert på eldre målinger fra 1980-tallet, viser det seg at brefronten på Gaffelbreen på nordsida av St. Jonsfjorden har trukket seg tilbake 800–900 meter, forteller hydrograf og toktleder Atle Lagestrand.