Det skriver selskapet i en pressemelding.
Norwegian hadde solid operativ drift, og var blant de beste flyselskapene i Europa på punktlighet. Videre har Norwegian besluttet å betale utbytte for første gang i selskapets historie, på 90 øre per aksje med utbetaling i august 2025, ifølge Nettavisen.
I andre kvartal hadde Norwegian-konsernet et driftsoverskudd (EBIT) på 1 250 millioner kroner og en driftsmargin på 12,2 prosent, som er nest høyest driftsoverskudd og driftsmargin i selskapets historie. Likviditetsbeholdningen var 13,8 milliarder kroner ved kvartalsslutt.
Dette er 3,3 milliarder høyere enn forrige kvartal, grunnet god operasjonell kontantstrøm og finansiering av det tidligere kjøpet av ti fly.
– Vi er svært godt fornøyde med å kunne legge frem et kvartal med flere positive rekorder for både Norwegian og Widerøe. Driftsresultatet og -marginen er de nest høyeste vi noensinne har hatt i et andre kvartal. Både fyllingsgrad og antall passasjerer er dessuten de høyeste i et andre kvartal etter pandemien. I tillegg har vi nådd en viktig milepæl: For første gang i Norwegians 23 år lange historie vil selskapet betale utbytte, som er satt til 90 øre per aksje, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
Utbetaling av utbytte
Utbyttet har blitt fastsatt av styret til Norwegian på bakgrunn av fullmakten som ble gitt på generalforsamlingen i mai tidligere i år. Norwegian vil sette av det utestående beløpet til selskapets gjenværende obligasjonslån, noe som muliggjør betaling av utbytte. Utbyttet vil i hovedsak betales ut fra selskapets utbyttefond.
I andre kvartal hadde Norwegian-konsernet 7,6 millioner passasjerer, hvor 6,5 millioner var Norwegian-passasjerer og 1,1 millioner var med Widerøe. Sammenlignet med fjoråret steg passasjertallet med 192 000 og 82 000 for henholdsvis Norwegian og Widerøe.
Fyllingsgraden i kvartalet var 85,2 prosent for Norwegian, opp 2,8 prosentpoeng fra fjoråret, mens Widerøe hadde en fyllingsgrad på 73,9 prosent, en økning på 3,7 prosentpoeng fra samme periode i fjor.
– Vi ser fortsatt gode salgstall, og bookingtrenden inn i juli, august og til høsten ser lovende ut for Norwegian, med nærmere ti prosent flere billetter solgt enn på samme tid i fjor. Med kjøpene av 13 tidligere leasede fly, i tillegg til avtalen om å kjøpe elleve CFM LEAP-1B-motorer, ser vi tydelige resultater av flåtestrategien vår. Kort fortalt har vi en positiv utvikling på vei inn i andre halvdel av 2025, sier Geir Karlsen.