Lukk

Nordea har fått rettet opp feilen

(AGDER PRESS): Flere av kundene til Nordea slet tidligere med å logge seg inn på mobil- og nettbanken. Nå skal feilen være rettet.

Koder fra en nettside. IT utvikling.

Foto: Aaron McLean

Kommunikasjonsdirektør i Nordea, Christian Steffensen, sier til VG at de har fått henvendelse fra flere kunder i Nordea om problemer med å logge inn på nett- og mobilbank.

– Vi har ressurser som jobber med å løse det og beklager til alle som er berørt. Vi håper og tror at det ikke skal ta så veldig lang tid før vi er oppe og går igjen, sier Steffensen til avisen.

«Det oppsto en feil. Prøv igjen senere», er meldingen som kommer opp når de går inn i mobilbanken, ifølge en tipser som har sendt oss et skjermbilde.

I Oktober i fjor fikk flere kunder problemer med å logge seg inn på nett- og mobilbanken. Det skulle vise seg at Nordea var utsatt for et DDoS-angrep, rettere sagt et tjenestenektangrep. Det samme skjedde uken før det andre angrepet 25.oktober utspant seg.

DDoS-angrep vil si at man hindrer at noen eller noe (for eksempel en person eller et system) får tilgang til informasjon eller ressurser de vil ha tilgang til. Det er ulike metoder for slike angrep, som blant annet at man påfører forstyrrelser til en server ved hjelp av å sende mye trafikk til nettsiden slår ut, ifølge CISA.

Foreløpig er det ingenting som tilsier at Nordea er utsatt for slike cyberangrep.

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top