Ferske tall fra REMA 1000 viser en vekst på fem prosent i jordbærsalget sammenlignet med fjoråret, og bare de siste fire ukene er det solgt over en million kurver med jordbær.
– Dette er en skikkelig jordbærsommer, både i butikkene våre og på sosiale medier. Vi ser at kundene elsker jordbær – ikke bare som dessert, men som en naturlig del av et sunt og variert kosthold, sier salgs- og markedsdirektør i REMA 1000, Pia Mellbye.
Jordbær er gjerne et symbol på lokal, kortreist sommermat, og i takt med sesongen tilbyr REMA 1000-butikkene norske bær av høy kvalitet. Likevel er det i sum en kombinasjon av norske og utenlandske bær som selges i butikkene. Hittil i år er bare 15 % av jordbærene norske, men denne andelen øker utover i sommersesongen. I løpet av et år selges det i snitt 1,5-2 millioner kurver norske jordbær hos REMA 1000.
– Norske jordbær har tradisjonelt sett vært en soleklar favoritt blant kundene våre, og noe av dette henger nok sammen med nostalgi og gode sommerminner, sier Mellbye.