I dag lanserer Amedia den nye tilgangsløsningen som gir alle mellom 15 og 20 år gratis digital tilgang til konsernets aviser og partneraviser. Dette omfatter både lokale og nasjonale nyheter, levert av nesten 1400 journalister over hele landet.
– Nå gir vi unge i hele Norge enkel tilgang til alle våre aviser, med faktasjekket og engasjerende innhold som de kan stole på – nå, når det gjelder som mest: i valgkampen, og i en urolig tid for demokratiet i verden, sier Marte Ingul, konserndirektør for samfunn og kommunikasjon i Amedia og prosjekteier for initiativet.
Kampen om unges tid og tillit har blitt global og mye tøffere, også lokalt.
– Unge henter i økende grad sin informasjon fra kyniske plattformer, hvor aggressiv feilinformasjon, konspirasjonsteorier og propaganda ofte dominerer – i sterk kontrast til våre redaktørstyrte aviser som er til stede for å dekke, avdekke, faktasjekke og forklare det viktigste som skjer der folk bor og der demokratiet starter, sier hun.
Amedias aviser og partneraviser gir nå alle unge gratis digital avistilgang fra dagen de fyller 15 til dagen de fyller 21 år.
– Nå kan unge enkelt følge med på det som skjer i nærmiljøet, eller på Norgesferie, og lettere engasjere seg i demokratiet. Det viktigste er at unge faktisk tar i bruk tilbudet, slik at de etablerer gode medievaner og får en sunnere mediediett. Vi ønsker at det skal bli like naturlig å bruke avisen før og etter skolen som i skoletiden, sier hun.