Dette arbeidet skjer både høyt over byen i Holmenkollåsen og på fellesstrekningen under sentrum mellom Stortinget og Nationaltheatret.
I jubileumsåret 2025 skal T-banen gjennom flere oppgraderinger for å gjøre tilbudet mer robust, attraktivt og klart for fremtiden.
Sporveien gjennomfører og samordner flere store prosjekter, som sammen med Fornebubanen bidrar til å øke kapasiteten til T-banen i årene som kommer: Fram mot 2030 skal T-banen i Oslo få flere stasjoner, hyppigere avganger gjennom sentrum og nærmere 20 prosent mer kapasitet.
I år oppgraderer Sporveien Majorstuen T-banestasjon og publikum får større plattformer, flere adkomster og en ny gang- og sykkelbru over sporene. Når Majorstuen stasjon uansett må stenge åpner det seg et mulighetsvindu for samtidig vedlikehold på infrastrukturen – både på Holmenkollbanen og på fellesstrekningen mellom Stortinget og Nationaltheatret.
– Sommertid er høytid for Sporveiens vedlikeholdsprosjekter. Ved å arbeide i en periode der mange ferierer og har fri, unngår vi å skape for mye plunder og heft for pendlere og kollektivreisende. Samtidig er det kostnadsbesparende og samfunnsnyttig å samkjøre flere vedlikeholdsprosjekter på T-banen, og det gjør vi nå ved å samtidig oppgradere Holmenkollbanen og Sentrumsbanen mens Majorstuen stasjon er stengt for trafikk, sier Ole Christian Skredsvig, banesjef T-bane i Sporveien.