Det tilsvarer 2,1 millioner bilførere.
– Skadetallene våre viser at veldig mange bulker i lav fart. Og 20 prosent av bulkeskadene skjer i stolper. Det forteller oss at trange parkeringsplasser er en stor utfordring, sier skadeforebygger i Fremtind, Therese Hofstad-Nielsen.
Parkeringshus og parkeringsplasser er gjengangere for bulkeskader. Skadeforebyggeren hos Fremtind tror det skyldes en kombinasjon av flere ting.
– Mens størrelsen på bilene våre øker, er parkeringsplassene like små. Det krever mer av oss som sjåfører. Kanskje er vi også uoppmerksomme eller stresset når vi parkerer, eller vi stoler for mye på støttesystemene i bilen.
Bilene er ikke bare blitt større, de har også blitt tyngre og fått sterkere motor. Nyere biler og spesielt mange elbiler har god akselerasjon, understreker skadeforebyggeren.
Hun råder bilistene til å ta seg god tid når de skal parkere.
– Og la for all del mobilen ligge i fred. Trange parkeringer krever full konsentrasjon og oppmerksomhet.
Flere funn i undersøkelsen:
- Uhell som fører til parkeringsskader, øker med alder. Det er 27 prosent i alderen 18–24 år som har opplevd dette, mens andelen er hele 59 prosent blant dem over 65 år.
- Parkeringsskader rapporteres mer i mellomstore og små byer (55–57 %) enn i storby (47 %) og bygd (48 %). Sør-Østlandet og Nord-Norge ligger høyt (58–56 %), mens Trøndelag (38 %) og Innlandet (45 %) ligger lavere.
- Også inntekt spiller inn. Kun 40 prosent med inntekt under 400.000 kroner har opplevd parkeringsskade, mens hele 63 prosent av dem med inntekt over én million har gjort det – noe som kan henge sammen med kjøretøybruk og eksponering.