– Dette er en dag mange har sett frem til. En ny vei er ikke bare asfalt og betong – den er et løfte om en tryggere, mer effektiv og mer bærekraftig fremtid. Allerede tidligere denne uken ble veien åpnet for trafikk, og jeg er glad dere ikke ventet på meg med å sette biler på veien. Prosjektet ble ferdigstilt tre måneder før tiden – det er en bragd i seg selv, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård under åpningen av den nye E39 i Lyngdal.
Nye Veiers administrerende direktør Anette Aanesland sier prosjektet har hatt suksess på mange arenaer. Spesielt bra leverer prosjektet på kostnader og tid.
– Jeg er på Nye Veiers vegne stolt over å kunne kunngjøre at dette prosjektet er fullført med en kostnadsbesparelse på mer enn 18 prosent i forhold til nullestimatet, hvilket utgjør mer enn tusen millioner kroner. Denne milliardbesparelsen blir brukt til å skape enda mer trafikksikker vei, sier Aanesland.
Veier stiller ambisiøse krav til lærlingeandelen på prosjektet, den skal være minst 7 prosent av arbeidsstyrken.
– Det er viktig for rekruttering og utvikling av bransjen. Totalentreprenøren i Arbeidsfellesskapet Implenia Stangeland har svart godt ut på lærlinger, og faktisk levert over kravet, sier Aanesland.
Gjennom prosjektets anleggsperiode har mer enn 120 personer hatt lærlingplass.