Stortingsrepresentant Tor André Johnsen (Frp) sier til Nettavisen at voldtekt og vold skal prioriteres fremfor å bøtelegge bilister på norske veier. De begrunner dette med at politiet ikke har kapasitet til å etterforske saker som handler om vold og voldtekt.
– Voldtekt og vold skal prioriteres. Men når de politiet ikke har kapasitet til det, bør varselbjellene ringe for flere. Da er det logisk å klokt å flytte ressurser, sier Johnsen til avisen.
En oversikt som NRK har lagt frem viser at 400 saker fra Innlandet hittil i år har blitt henlagt på grunn av manglende kapasitet. Med flere drapssaker og brudd på trafikkloven blir politiet presset til å prioritere disse sakene fremfor vold og voldtekt.
Som følge av det store antallet på henleggelser har det ført til at færre har tillit til politiet. Det medfører at folk velger å ikke anmelde slike forhold som vold eller voldtekt.
– Det er kritisk. Alle ressursene våre går til å etterforske drap. Det fører til at vi ikke får etterforsket andre prioriterte saker, som vold i nære relasjoner og voldtekt, sa Johan Brekke, politimester i Innlandet politidistrikt til NRK tidligere.
Utrykningspolitiet (UP) er et særorgan/underorgan av politimyndighetene som har som mål å forebygge brudd på trafikkloven. Enkelt forklart er at organet skal passe på at folk følger trafikkloven slik at det er trygt å kjøre på norske veier.
Justisdepartementet sier til Nettavisen at forslaget om å legge ned UP vil være lite hensiktsmessig. De begrunner med at 118 mennesker mistet livet i fjor på norske veier, og mye av årsaken til dette er mobilbruk og ruspåvirket kjøring som medfører trafikkfarlige atferd.
Tall fra Statens Vegvesen viser at 13 mennesker mistet livet sitt i trafikken, hvor over halvparten av dem var MC-ulykker.
I løpet av årets seks første måneder omkom 51 personer i trafikken. Det er fem flere enn i fjor, da 46 omkom første halvår.
– Sommeren er historisk sett tiden med flest alvorlige ulykker sammenlignet med resten av året. Vi er flere på veiene og vi kjører på steder vi kanskje aldri har vært før. Derfor må vi alle være ekstra skjerpet i sommertrafikken. Og kjører du MC er du ekstra sårbar og må vise særlig aktsomhet og kjøre etter egne ferdigheter, sa Guro Ranes, avdelingsdirektør i Statens vegvesen tidligere.