Lukk

Halvparten av barn og unge bruker penger i dataspill

(AGDER PRESS): En ny undersøkelse fra Blå Kors viser en kobling mellom dataspill og økt interesse for pengespill blant barn og unge.

To barn som spiller

Foto: Jessica Lewis

Samtidig er det mange barn og som ikke har snakket med foreldrene sine om pengebruk i spill.

– Det er helt avgjørende at vi foreldre forstår hva barna faktisk møter i spillverdenen, sier Magnus Eidem avdelingsleder i Blå Kors spilleavhengighet.

Undersøkelsen, som er gjennomført av Ipsos for Blå Kors, viser at halvparten barn og unge mellom 8 og 19 år har brukt penger på å kjøpe noe i et dataspill det siste året. Undersøkelsen kartlegger pengebruk i spill, hva som motiverer kjøpene, påvirkning fra sosiale medier og om barn og unge snakker med foreldrene sine om dette.

Les også:  Oppfordrer folk bruke feriepenger til å betale inkassogjeld

64 prosent av gutter i alderen 8-19 år sier de har brukt penger i spill det siste året, sammenlignet med jenter i samme alder hvor 36 prosent sier det samme. Gutter i alderen 12–15 topper statistikken med 76 prosent, mens jenter mellom 16 og 19 år er minst tilbøyelige til å bruke penger (29 prosent).

Undersøkelsen viser at 8 prosent av barn og unge mener gaming har gjort dem mer interessert i pengespill – blant gutter i Oslo gjelder det hele 18 prosent.

– Dette er bekymringsfullt, og noe vi også ser tendenser til på hjelpelinjen vår. Vi har vært i kontakt med ungdom helt ned i 15-årsalderen som sliter med pengespillproblematikk. Det starter gjerne som lek og spenning, men kan utvikle seg i feil retning – spesielt dersom barna står alene med det, sier Magnus Eidem

Les også:  Oppfordrer folk bruke feriepenger til å betale inkassogjeld

Samtidig viser tallene at halvparten av barn og unge mellom 8 og 19 år har brukt penger i spill det siste året, ofte på utstyr som gir fordeler i spillet. Påvirkningen skjer både fra sosiale medier og venner. Mange barn ser daglig på innhold der influencere kjøper ting i spill – og 4 av 10 oppgir at venners kjøp påvirker dem til å gjøre det samme.

– Vi bør bli mer bevisste på at mange barn og unge ser på influencere som åpner lootbokser og kjøper innhold i spill. Dette kan fungere som triggere og viser ofte ikke et realistisk bilde. Noen influencere er sponset av spillindustrien – og innholdet kan bli en form for reklame kamuflert som underholdning. Det kan bli en svært manipulerende praksis, ifølge Eidem

Les også:  Oppfordrer folk bruke feriepenger til å betale inkassogjeld

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top