Lukk

Fjerner færre falske kontoer i Norge

(AGDER PRESS): Antall falske norske kontoer i sosiale medier fjernet av plattformene selv, ble kraftig redusert siste halvår i fjor, viser nye tall som Medietilsynet har gjennomgått. Meta oppgir fortsatt ikke tall for det norske markedet.

Telefon som viser alle sosiale medier.

Foto: Pixelkult

– Manglende rapportering gjør at offentligheten får et svært mangelfullt innblikk i hvordan de globale plattformene håndterer innhold som kan påvirke den offentlige debatten i Norge, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.  

Som en oppfølging av EUs bransjenorm mot desinformasjon, skal de selskapene som har sluttet seg til normen, rapportere om ulike tiltak for å motvirke desinformasjon. Bransjenormen er utviklet i samarbeid mellom selskapene, Europakommisjonen og europeiske mediemyndigheter. Tilslutning er frivillig, men henger sammen med sosiale mediers forpliktelser i EU-forordningen om digitale tjenester (Digital Sevices Act; DSA) til å motvirke risikoer ved desinformasjon. 

Medietilsynet har gjennomgått rapporteringen fra Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn og TikTok for andre halvår 2024.  

Les også:  Krever omfattende utredninger av vindkraft

Tallene for falske kontoer viser store variasjoner. TikTok fjernet knappe 93.000 falske norske kontoer andre halvår i 2024, en kraftig nedgang, fra over 300 000 i første halvår. Det er tilsvarende nedgang for de største sosiale medieplattformene i de 30 EØS-landene, fra 101 millioner falske kontoer til 32 millioner på ett år.. Dette til tross for at 2024 var et viktig valgår i Europa.  

– Nedgangen er uventet, og kan ha sammenheng med høy grad av moderering i 2023 som en beredskap før valgene. Det kan ha vært mindre moderering fra plattformenes side i fjor, sier Velsand.  

Rapporten for andre halvår i 2024 viser også at plattformene fjernet færre innlegg i EU- og EØS-området på grunn av brudd på retningslinjene om desinformasjon. Meta fjernet færre politiske annonser og annonser med desinformasjon i EU. TikTok merket kun 1500 innlegg i Norge som «ikke-verifisert» i andre halvår 2024, en halvering på et halvt år, og fjernet knappe 1 800 desinformasjonsinnlegg. LinkedIn og YouTube har trukket seg fra forpliktelsen om å rapportere fakta-merking av sitt innhold, mens Meta fortsatt ikke oppgir tall for det norske markedet. 

Les også:  Ny idrettsanlegg i Froland åpnes

 – Medietilsynet er skuffet over at Meta ikke rapporterer om forhold i Norge, til tross for at Facebook er den mest brukte tjenesten i sosiale medier her i landet. Vi gjentar derfor oppfordringen til Meta om å være åpne om hva de gjør for å motvirke desinformasjon på sine plattformer i Norge, sier Velsand.

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top